×

Wyszukaj w serwisie

×

Zapisz się do Newslettera

Nowa strona Publicznego Przedszkola w Chróścicach

Ogłoszenia dla Kubusiów

Drodzy Rodzice

Można wpłacać II ratę na Radę Rodziców- 80 zł.- Pieniążki prosimy przynosić w podpisanych kopertach.

 

 

Nasze aktywności w I semestrze

 

 

 

 

 

Temat tygodnia XV: Wakacje

 

Kochane Kubusie!

To już ostatni tydzień naszych zdalnych zajęć przed wakacjami. Bardzo dziękuję Wam i Waszym Rodzicom za wszystkie wykonane zdania i prace plastyczne, za zaśpiewane piosenki, za wysłuchane wierszyki i opowiadania. Był to niełatwy czas dla nas wszystkich. Mam nadzieję, że we wrześniu zobaczymy się już wszyscy w przedszkolu. Chociaż nietypowo, ale zakończył się Wasz kolejny etap nauki w przedszkolu. Serdecznie Wam gratuluję i dziękuję za wspólnie spędzony rok szkolny.

 

We wtorek – 23 czerwca przypada bardzo ważne Święto – Dzień Taty. Pamiętajcie o życzeniach dla Waszych Tatusiów. Zachęcam Was też do wykonania laurki dla taty oraz zaśpiewania piosenki:

 

https://www.youtube.com/watch?v=292UoM2sI1Q – laurka

 

Piosenka „Z tatą lubię spędzać czas” Marta Carillon

 

https://www.youtube.com/watch?v=0ZHrmK7djDE

 

Z tatą lubię spędzać czas

Jeździć rowerem i w piłkę grać.

Zimą weźmie mnie na narty,

Latem na głośne gokarty.

 

Z tatą lubię w głos się śmiać,

Z tatą lubię spędzać czas.

 

Ref: Tato, tato, kocham Cię za to.

Ze jesteś moim przyjacielem.

Wszystko nas łączy, nic nas nie dzieli x2

 

 Z tatą lubię spędzać czas,

Biegać, skakać, pływać.

W dni deszczowe gry komputerowe

W dni słoneczne na wycieczkę.

 

 Z tatą lubię w głos się śmiać.

Z tatą lubię spędzać czas.

 

Posłuchajcie również wesołej piosenki o lecie:

https://www.youtube.com/watch?v=AMHERjgWdgI

 

W poprzednim tygodniu mówiliśmy o bezpieczeństwie na wakacjach. Dla przypomnienia posłuchajcie jeszcze tematycznej piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM

 

A teraz jeszcze kilka propozycji zabaw plastycznych na wakacje:

 

https://www.youtube.com/watch?v=hTNpX0C1kXA – Zamek z piasku

 

https://www.youtube.com/watch?v=RcUfmvm-lEE – Okulary – wakacyjne plany

 

https://www.youtube.com/watch?v=Fw_KFfKLozY – Lot balonem

 

Drodzy Rodzice!

Przedstawiamy proponowane przez nas podręczniki na przyszły rok szkolny dla 5-latków i 6-latków. Nasz wybór został zaakceptowany przez przedstawicieli Rady Rodziców, którzy podjęli się złożenia zamówienia dla całej grypy dzieci. Koszt pakietu dla 5-latków wynosi 133zł, a dla 6-latków 143zł (opłata we wrześniu). Jeśli ktoś z Państwa ma coś przeciwko prosimy o kontakt. Poniżej zamieszczamy link, pod którym można zobaczyć książki.

5-latek:

https://www.wsip.pl/oferta/cykle/wychowanie-przedszkolne/pieciolatki/planeta-dzieci-pieciolatek/

https://vimeo.com/415425315

6-latek:

 https://www.wsip.pl/oferta/cykle/wychowanie-przedszkolne/szesciolatki/planeta-dzieci-szesciolatek/

https://vimeo.com/416291254 

 

Temat tygodnia XIV: Wakacje tuż-tuż

 

Przyszło lato, ciepły czas.

Na wakacje ruszamy wraz.

Jadę ja, jedziesz ty,

Raz, dwa, trzy!

 

Drogie Kubusie!

Za oknem w końcu zrobiło się ciepło, a nawet gorąco – tak jak przystało na tę porę roku. To już nasz przedostatni tydzień zdalnych zajęć przed wakacjami. Porozmawiamy sobie więc o planach na wakacje, ale przede wszystkim o tym, jak bezpiecznie podczas wakacji się zachowywać, byśmy we wrześniu mogli spotkać się cali i zdrowi w przedszkolu. Jak zwykle mam dla Was również kilka propozycji na zabawy i prace plastyczne.

 

Pozdrawiam serdecznie

Wasza wychowawczyni

Julianna Kołodziej

 

Na wstępie zapraszam do rozwiązania kilku zagadek o lecie:

https://www.youtube.com/watch?v=IM6-4yMGXW4
 

Posłuchajcie wiersza „Czas wakacji” Agnieszki Kolankowskiej

– Będzie przerwa od przedszkola! –

rzekła dzisiaj nasza Ola.

 – Wolne całe dwa miesiące,

 w których mocno grzeje słońce.

 Czas wyjazdów, wolnych dni

 i to bardzo odpowiada mi!

 

 Bo Ola lubi na wieś wyjeżdżać

 i dziadka w niektórych pracach wyręczać

 

Michał z kolei dziadków ma w mieście

 i tu zostaje, bo też jest świetnie.

 Chodzi z dziadkami do kina, na lody,

 na basen odkryty – tak dla ochłody.

 

A kto nad polskie morze wybiera się?

To Franek, Kuba i Zuzie dwie!

 

Ktoś mówił: Nad morzem często jest zła pogoda,

Jest zimno, wiatr wieje… Gdzie tam przygoda?

 

Lecz skąd! Gdy rzeczywiście zimno na dworze,

Można przecież zwiedzać pomorze:

Muzeum Motyli* czy dom odwrócony**…

I parki wodne z każdej strony.

 

Antosia na to: - Ja w góry pojadę,

Tam będę z tatą jeździła kładem.

 

W górach to zwykle po górach się chodzi,

Wjeżdża kolejką albo się schodzi.

 

Góry, morze, miasto, wieś,

Czy też inne miejsca gdzieś…

Bo czy dokądś wyjedziemy,

Czy też w domu zostaniemy…

Po wakacjach dobrze wiemy,

Wszystko sobie opowiemy.

 

*Muzea Motyli w Łebie i we Władysławowie

** Domy „do góry nogami” znajdują się w Szymbarku, Łebie, Kołobrzegu

 

Spróbujcie sobie przypomnieć teraz, jakie plany na wakacje miały dzieci, o których była mowa w wierszu. A wy jakie macie plany na wakacje?

 

Teraz zapraszam do obejrzenia filmu edukacyjnego o wakacjach:

https://www.youtube.com/watch?v=-VbbJIqfcgA

 

Karty pracy strona: 53, 54, 55, 56 i…. koniec ostatniej części naszych kart pracy :)

 

BEZPIECZEŃSTWO NA WAKACJACH

Numer 112 znamy i w razie potrzeby go wybieramy.

Jeśli kogoś nie znamy, na pewno z nim nie rozmawiamy.

Gdy na plaży przebywamy, od mamy się nie oddalamy.

W górach po szlaku chodzimy, wtedy nie zbłądzimy.

Gdy na słońcu przebywamy, czapkę lub kapelusz zakładamy.

Anna Giemzik

Niezmiernie ważne jest bezpieczeństwo nad wodą. Zobaczcie krótki film, który mówi o tym, jak nad wodą należy się zachowywać:

https://www.youtube.com/watch?v=0iidgRGFl60

 

Prace plastyczne:

- „Plastelinowy plac zabaw”. Spróbujcie w trakcie tego tygodnia codziennie lepić z plasteliny jedną lub dwie rzeczy znajdujące się na placu zabaw. Na koniec tygodnia ułóżcie wszystko na dużym kartonie i w razie potrzeby ozdóbcie jeszcze flamastrami lub farbami.

- „Tory kolejowe”. Na dużym arkuszu papieru przyklejamy drewniane patyczki. Z pudełek po zapałkach tworzymy wagony pociągu. Przymocowujemy koła z nakrętek. Gotowe pojazdy ustawiamy na skonstruowanych torach, tworząc makietę.

- „Włóczkowe krajobrazy” – tworzenie obrazów przy pomocy włóczki. Projektujemy letni krajobraz układając różne wzory z kawałków kolorowej włóczki i przyklejamy je na kartce;

- „Ocean w słoiku” formujemy dwie rybki z plasteliny, a następnie umieszczamy je w słoiku. Słoik napełniamy wodą i niebieskim brokatem. Zakręcamy słoik. Na koniec ozdabiamy go od zewnętrznej strony wyciętymi z bibuły lub kolorowego papieru glonami. Zakrętkę obkładamy bibułą w kolorze beżowym lub brązowym, zbliżonych do koloru piasku.

 

Inne:

- Zabawa słowna rozwijająca logiczne myślenie. Spróbuj dokończyć zdania:

  • Nad morze pojadę…
  • Po jeziorze będę pływał…
  • Przez morze wyruszę w rejs…
  • Z domu do przedszkola przedostanę się za pomocą…
  • Do babci i dziadka jeżdżę…

- Zabawa matematyczna „Tocząca się piłka”. Do zabawy zaproście rodziców lub rodzeństwo. Osoby po kolei rzucają kostką i w zależności od liczby wyrzuconych oczek wykonują zadania:

  1. Wymień 1 zwierzę żyjące w morzu.
  2. Opowiedz o 2 rzeczach, które najbardziej lubisz robić wakacje.
  3. Wymień 3 przedmioty, które spakujesz, wybierając się nad morze.
  4. Przynieś 4 muszelki z koszyka.
  5. Podaj 5 przykładów zabaw lub innych czynności, które można wykonywać w wakacje.
  6. Przynieś 6 foremek do piasku.

 

Zabawy w języku niemieckim

Gdzie najchętniej spędzasz wakacje?

Ich fahre – jadę

ans Meer / an die Ostsee – nad morze / nad morze Bałtyckie

an die Ostküste – nad wschodnie wybrzeże

in die Berge / ins Gebirge – w góry

in eine Großstadt – do dużego miasta

nach Griechenland – do Grecji

aufs Land – na wieś

in die Wüste – na pustynię

zu meinen Großeltern – do moich dziadków

ins Ausland – za granicę

 

https://blog.tyczkowski.com/2016/10/niemieckie-piosenki-dla-dzieci-do-spiewania-i-tanczenia/

Temat tygodnia XIII: Uroki lata

 

Witajcie Kubusie!

Mam nadzieję, że bardzo przyjemnie spędziliście Dzień Dziecka. Tym, którzy jeszcze nie odebrali prezentów przypominam, że czekają one na Was w przedszkolu. Kolejny tydzień przed nami, tradycyjnie zapraszam do obejrzenia kilku filmów oraz wykonania zadań. Temat, którym chcemy się zająć to wszystko to, co obecnie dzieje się w przyrodzie, czyli wzrost roślin, a także zjawiska pogodowe takie jak: burza i tęcza. Odświeżymy sobie również wiadomości o porach roku. Życzę przyjemnego tygodnia i pozdrawiam Was serdecznie!

Pani Julia

Na początek zapraszam na piosenkę o porach roku. Przypomnijcie sobie, jakie są cechy charakterystyczne każdej z nich.

https://www.youtube.com/watch?v=69B_ZJ37PYw

 

Wiersz: „Co fajnego jest w lecie?” Macieja Mazana

Co fajnego jest w lecie?

Najfajniejsze na świecie

są dojrzałe truskawki,

prosto z lasu poziomki

oraz na drzewach domki

i dojrzałe czereśnie.

Słoneczko wstaje wcześnie,

dni są takie gorące,

kwitną kwiaty na łące,

można kąpać się co dzień,

wszystko pachnie w ogrodzie

i latają motyle…

Fajnych rzeczy jest tyle,

że ich nie wymienimy,

ale wszyscy myślimy,

że dobrze by się stało,

by lato tu zostało…

 

Pytania do wiersza:

  • O czym jest wiersz?
  • Jakie owoce pojawiły się w wierszu?
  • Czy ty też je lubisz?
  • Co jeszcze fajnego jest w lecie?
  • Co można robić w letni dzień?

 

Karty pracy strona: 47, 48, 49, 50, 51, 52.

 

Teraz zobaczcie filmy o dwóch zjawiskach pogodowych – burzy i tęczy.

https://www.youtube.com/watch?v=bx1FKDwzUeM

https://www.youtube.com/watch?v=eyLKBakvNW4

https://www.youtube.com/watch?v=qigLVHVd5j0

 

Prace plastyczne:

- „Tęcza malowana gąbką” – w tej pracy pomocny wam będzie filmik:

https://www.youtube.com/watch?v=1q49n6yWQos

- Zabawa rozwijająca małą motorykę „Ślimaki” – tworzenie ślimaków z plasteliny;

- „Meduza” – zabawa konstrukcyjna. Potrzebny będzie kawałek materiału w kształcie kwadratu o boku ok. 10cm. Na jego środku kładziemy kawałek waty. Materiał składamy tak, aby powstała głowa, pod którą zawiązujemy pętelkę. Odstający kawałek materiału przecinamy nożyczkami i ozdabiamy meduzę według własnego pomysłu.

- Zabawa kreatywna „Drewniane królestwo” – wykonanie kukiełek z drewnianych łyżek:

https://www.youtube.com/watch?v=pRMXWxPT3b4

- „Letni wianek” – z zielonego papieru technicznego wycinamy pasek długości obwodu głowy dziecka. Na pasek naklejamy kwiaty powycinane z papieru kolorowego.

- „Nad morzem” – projektowanie według własnego pomysłu plaży i morza, używając: grysiku, kaszy, kleju, papieru kolorowego i kredek.

- „Najfajniejsze w lecie” – rysowanie tego, co dziecko najbardziej lubi robić w lecie.

 

Wsłuchajcie się w fragment utworu muzycznego Antoniego Vivaldiego „Cztery pory roku: Lato”. Połóżcie się na dywanie i zamknijcie oczy. Zrelaksujcie się.

 https://www.youtube.com/watch?v=hGV-MRdcQOE

Dalej leżąc na plecach narysujcie w powietrzu to, co udało wam się sobie wyobrazić podczas słuchania utworu.

A teraz posłuchajcie utworu jeszcze raz, ale tym razem poruszajcie się do niego, naśladując różnych mieszkańców łąki np. motyle, pszczoły, koniki polne itp.

 

Inne:

- Wybierzcie się na spacer i zaobserwujcie jak zmieniła się przyroda w waszym najbliższym otoczeniu. Może zorganizujecie sobie wspólnie z rodzicami piknik na łące?

- Układanie z liter wyrazów: WIOSNA, LATO.

- „Litery” – zabawa dydaktyczna. Rodzic wymienia nazwę litery, a dziecko stara się ułożyć jej kształt ze sznurka.

- „Jakim jestem zwierzęciem?” – zabawa pantomimiczna. Dziecko naśladuje ruchy i odgłosy zwierząt, a rodzice lub rodzeństwo starają się odgadnąć o jakie zwierze chodzi.

- Rozwiązywanie zagadek:

  • Na zielonej łące spacerują ich tysiące. Dzielnie maszerują, mrowisko budują (mrówki);
  • Mniejszy niż koń, lecz także konik. W trawie sobie cyka, kolor ma zielony (konik polny);
  • Na barwnych skrzydłach ma wzorów wiele. Nie pomylcie go z kwiatem, moi przyjaciele (motyl);

 

Czego potrzebują rośliny? Jakie warunki są niezbędne do wzrostu rośliny? Zobaczcie ciekawy film: https://www.youtube.com/watch?v=4yA7v_a5YeA

 

Na koniec kilka zagadek jako podsumowanie z tego i poprzedniego tygodnia:

https://www.youtube.com/watch?v=eIe_iAcpQJg

                 

 

 

Temat tygodnia XII: Świat owadów

Drogie Kubusie!

Ten tydzień zacznie się dla Was wyjątkowo. Będziecie obchodzili oczywiście Dzień Dziecka. Tym czasem na naszych zajęciach przenosimy się na łąkę i dowiemy się wielu ciekawych rzeczy o owadach. Poznamy także kolejną literę – „H” oraz cyfrę „10”. Jak zwykle mam dla Was kilka propozycji zabaw i prac plastycznych. Pochylimy się również przez chwilę nad Waszymi emocjami. Życzę Wam udanego tygodnia i pozdrawiam serdecznie!

Pani Julia :)

Owadem, o którym chcemy dowiedzieć się więcej jest motyl. Zobaczcie jak się rozwija:

https://www.youtube.com/watch?v=mLtP4pnvzAw

 A teraz zapraszam na bajkę:

https://www.youtube.com/watch?v=YE-th5pAIJU

Wyobraźcie sobie, że jesteście motylami i spróbujcie zatańczyć do melodii Piotra Czajowskiego „Taniec neapolitański:

https://www.youtube.com/watch?v=PYyPTJBp6hI

Posłuchajcie piosenki „Motyle na łące” w wykonaniu Zespołu Fasolki. Utwór bardzo szybko wpada w ucho i jeśli posłuchacie go kilka razy z pewnością będziecie potrafili zaśpiewać refren. Powodzenia!

https://www.youtube.com/watch?v=bMLsDqD86-E

 

Wiersz „Motyl” Doroty Gellner”

Motyl usiadł mi na głowie.

Może bajkę mi opowie?

No i proszę! Opowiedział!

Chociaż bardzo krótko siedział!

 

… Za górami, za lasami

Stoi zamek ze skrzydłami.

Ma tęczowe okiennice –

W zamku siedzą gąsienice.

Na kanapach i na tronach –

Każda pięknie wystrojona.

 

Wśród gąsienic krąży plotka,

Że je coś dziwnego spotka.

Coś się stanie, coś wydarzy,

Wśród zamkowych korytarzy.

 

Wtem ktoś wrzasnął – Czary–mary!

Zaraz zmienię was w poczwary!

Łapcie koce i piżamy,

raz, dwa, trzy i zasypiamy!

 

I już w zamku w zakamarkach

Przy poczwarze śpi poczwarka.

Ta pod kocem, ta w śpiworze,

Każda w bardzo złym humorze.

 

Przeszła jesień na paluszkach…

Przeszła zima w białych puszkach…

Wiosna biega wokół zamku.

O! Jak szarpie złotą klamkę!

 

 Nagle wiatr uderzył w bramy!

Pękły zamku złote ściany

I motele wyfrunęły!

Czy już wiecie, skąd się wzięły?

 

Każdy motyl skrzydła suszy,

Jak wysuszy, w świat wyruszy.

I opowie bajkę o tym,

Co się działo w zamku złotym.

Pytania do wiersza:

  • Kto opowiadał bajkę?
  • Co się stało z gąsienicą?
  • Skąd wzięły się motyle?

 

Karty pracy strona: 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46.

 

Poznanie litery „H”:

- Można zaproponować dziecku zabawę słowną, w której dziecko będzie podawało słowa rozpoczynające się na „H”.

- Wysłuchanie wiersza „Na huśtawce” Agnieszki Kolanowskiej

 

Hania, Henio, Honorata,

Jako że początek lata,

Na huśtawce się huśtają

I tak się przekomarzają.

 

Henio leci na Hawaje.

Para dziewczyn tu zostaje.

Henio wciąż o wyspach mówi,

Chociaż wątki ciągle gubi.

 

- Hipopotam?! Coś ty, Heniu!

Hieny tez nie spotkasz w cieniu!

- Co najwyżej, to homara.

Niewątpliwie też komara.

 

- Zobaczycie wy, dziewczyny,

Jakie mieć będziecie miny,

gdy przywiozę wam z wakacji

zdjęcie moje wśród …akacji.

 

- A nie pośród palm, kolego?

- Może, może… i co z tego?

Na hamaku będę leżał…

 

Nikt Heniowi nie dowierzał :

- Nie oszukuj, Heniu nas!

Gdzie ty spędzisz letni czas?

 

- Dobrze… niech się każdy dowie:

u mej babci w Hrubieszowie.

- Pytania do wiersza:

  • Kto się huśta na huśtawce?
  • O czym rozmawiają dzieci?
  • Co to są Hawaje?
  • O jakich zwierzętach mówią dzieci?
  • Czy Henio zobaczy hienę i hipopotama?
  • Jakie zwierzęta może spotkać chłopiec?
  • Czy dziewczynki wierzą Heniowi?
  • Gdzie tak naprawdę spędzi wakacje Henio?

- Układanie kształtu litery „H” z klocków lub patyczków.

- Dzielenie na sylaby. Dziecko wyklaskuje, dzieląc na sylaby, nazwy zwierząt, jakie pojawiły się w tekście: hipopotam, homar, hiena, komar.

- Dzielenie na głoski słowa homar i komar. Zauważenie, że różnią się one tylko jedną głoską.

- W książce „Poznaję litery i liczby” należy odszukać stronę z literą ”H”.

 

Poznanie cyfry „10”:

- Chodzenie stopa za stopą po wstążkach ułożonych w kształt cyfry 1 i 0;

- Układanie kształtu cyfry 10 z fasolek lub innych przedmiotów np. klocków;

- Zwrócenie uwagi dziecka, że 10 to pierwsza cyfra, która składa się z dwóch znaków. Jest to liczna dwucyfrowa.

- „Zbiory” – zabawa matematyczna. Na dywanie rozkładamy dwie szarfy (lub sznurek) tak, aby tworzyły okrąg. Prosimy dziecko, aby wymyśliło historię do dwóch zbiorów np. 8 i 2Kasia poszła na łąkę. Znalazła 8 kwiatków czerwonych i 2 białe. Ile kwiatków razem znalazła Kasia? 5 i 5 – Jaś podczas spaceru zobaczył 5 motyli i 5 pszczół. Ile to razem owadów?

- W książce „Poznaję litery i liczby” należy odszukać stronę z cyfrą ”10”.

 

Prace plastyczne:

- „Owady” – rysowanie na kartce różnych owadów.

- „Kolorowe motyle” – kartkę bloku rysunkowego, zginamy na pół i rozkładamy. Na jednaj połowie dziecko maluje połowę motyla, po czym znów składa kartkę, dociska i rozkłada.

- „Motyl malowany gąbką” – w tej pracy pomocny będzie film:

https://www.youtube.com/watch?v=wuIXb58fQBA

- „Korona” – dziecko wycina z bloku technicznego kształt korony i ją składa. Następnie przykleja do niej elementy wycięte z kolorowego papieru.

- „Opuszkowe owady” – odbijanie palców zamoczonych w farbie, następnie dorysowywanie nóżek i skrzydełek oraz całej scenerii.

- „Ul” – ćwiczenie usprawniające małą motorykę. Lepienie z plasteliny domku dla pszczół.

 

Emocje

W przedszkolu często mówiliśmy sobie, jak się czujemy, czy mamy dobry, czy zły dzień. Niestety teraz nie mamy do takiej okazji. Zamiast tego zapraszam więc na bardzo przyjemną bajkę o emocjach:

https://www.youtube.com/watch?v=TcLK9ZBUsDs&t=15s

Spróbujcie też dokończyć zdanie: „Jest mi wesoło, gdy…”

 

Inne:

- „Znam litery” – rozkładamy dziecku na dywanie kartoniki z literami. Dziecko wyszukuje litery wskazane przez rodzica. Próbuje z liter układać wyrazy np. LATO, OSA, LAS…

- Trenujemy wiązanie sznurówek :)

- Dziecko rysuje motyle różnej wielkości na kartce. Następnie wskazuje motyle od najmniejszego do największego.

- Zabawa słowna „Co to za owad?”. Dziecko opisuje wybranego przez siebie owada, a rodzic lub rodzeństwo próbują odgadnąć jego nazwę. Następnie następuje zamiana ról.

- Dodatkowe karty pracy:

https://panimonia.pl/wp-content/uploads/2020/05/majowa-%C5%82%C4%85ka-karty-pracy.pdf

 

                                             

 

Zabawy w języku niemieckim

die Biene – pszczoła [die Bienen]
die Wespe – osa [die Wespen]
der Schmetterling – motyl [die Schmetterlinge]
die Fliege – mucha [die Fliegen]
die Mücke – komar [die Mücken]
die Ameise – mrówka [die Ameisen]
der Nachtfalter – ćma [die Nachtfalter]
der Käfer – chrząszcz [die Käfer]
der Marienkäfer – biedronka [die Marienkäfer]

 die Spinne – pająk [die Spinnen]

https://www.youtube.com/watch?v=gtLyj6SE8h8

https://www.youtube.com/watch?v=5UM3ecX69Jo

 

 

Temat tygodnia XI: Dzień Dziecka

Moje Drogie Kubusie!

W tym tygodniu nadal pozostajemy w temacie Rodziny. Ponieważ jednak zbliża się Wasze święto tym razem bardziej skupimy się na dzieciach. Poznamy literę „G”, przypomnimy sobie jakie są Wasze prawa, ale także jakie macie obowiązki.

Bardzo nam przykro, że nadal nie możemy spotkać się w komplecie w przedszkolu i zorganizować dla Was Dnia Dziecka, jak to co roku bywało. Jednak teraz oczywiście najważniejsze jest ZDROWIE. Zdradzę Wam jednak, że szykujemy mają niespodziankę, o której dowiecie się wkrótce…

Życzę udanego tygodnia!

Wychowawczyni Julianna Kołodziej

 

Na początek zapraszam na prezentację „Moja rodzina”, w której macie do wykonania kilka zadań:

https://www.youtube.com/watch?v=LAKgnWNLMlg&feature=emb_title

 

Karty pracy strona: 34, 35, 36, 37, 38, 39.

 

Poznanie litery „G”:

- Wstążkowe G” – dziecko chodzi po wstążce rozłożonej w kształcie litery, stawiając stop przed stopą.

- Wysłuchanie wiersza „Gruby goryl” Agnieszki Kolankowskiej

Gruby Goryl Gustaw na gałęzi siedzi.

- Spadnie! Gruchnie! – gadają sąsiedzi.

Gapi się na niego zała zgraja wokół:

Gady, gęsi i gazela, gołąb, gepard, nawet sokół.

- Gałąź krucha, a on wielki!

- Gigant! Pewnie strasznie ciężki! – już gderają gdzieś na mieście.

A on…? Zjada gruszki w cieście.

- Rodzic zadaje dziecku pytania do wiersza:

  • Jak miał na imię goryl?
  • O co martwiły się zwierzęta?
  • Jak myślisz, gdzie mogła mieć miejsce taka sytuacja?

- „Słówka na g” – dziecko wymienia znane mu słowa na g.

- „Guziki” – dziecko układa z guzików kształt litery G.

- W książce „Poznaję litery i liczby” należy odszukać stronę z literą ”G”.

 

Prawa i obowiązki dziecka

Pamiętacie, jak kilka miesięcy temu świętowaliśmy w przedszkolu Międzynarodowy Dzień Dziecka? Oto link do tego wydarzenia:

http://przedszkolechroscice.pl/1349/9222/ogolnopolski-dzien-praw-dziecka.html

Wszyscy wtedy przyszliśmy ubrani na niebiesko, mieliśmy narysowane na twarzach niebieskie serduszka, a także spacerowaliśmy z niebieskimi balonami. Tego dnia dużo rozmawialiśmy także o Prawach i Obowiązkach Dzieci. Myślę, że warto je sobie przypomnieć. Zapraszam na prezentację:

https://www.youtube.com/watch?v=f4tbWJo02q4

 

Piosenka o prawach dziecka słowa i muzyka: Jerzy Kobyliński

https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4

Mam prawo żyć, mam prawo być sobą

Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą

Mam prawo kochać i kochanym być

Nie można mnie krzywdzić, poniżać i bić

Mogę się śmiać, może się dziać pięknie

Pragnę być zdrowy, rosnąć w swoim tempie

Mam prawo wybrać sam przyjaciół swych

Nie można mnie zmuszać do uczynków złych

 

Dziecka, dziecka, prawa, prawa

poważna sprawa, poważna sprawa

Dziecka, dziecka, prawa, prawa

To nie zabawa, to nie zabawa

Mam prawo śnić, mam prawo być inny

Mogę być słabszy, lecz nie czuć się winny

Mam prawo śpiewać głośno, kiedy chcę

Mam prawo płakać cicho, gdy mi źle

 

Doskonale wiecie, że dzieci mają nie tylko prawa, ale również obowiązki. Spróbujcie sobie przypomnieć o co zwykle proszą lub o czym przypominają wam rodzice np. sprzątanie pokoju, nakarmienie psa, mycie zębów, pomoc w nakryciu stołu, kulturalne zachowanie wobec rówieśników i dorosłych. Wejdźcie również w link do Międzynarodowego Dnia Dziecka, który podałam powyżej. Tam w galerii jest zdjęcie spisanych przez nas wspólnie w listopadzie waszych praw i obowiązków.

Chociaż dzieci z różnych stron świata często różnią się wyglądem, to tak naprawdę są takie same. Mówi o tym piosenka, do posłuchania której serdecznie Was zapraszam:

https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ

 

Prace plastyczne:

- „Ja w swojej krainie wyobraźni”. Prosimy dziecko, aby położyło się na plecach, zamknęło oczy i wyobraziło sobie siebie w wymarzonej krainie. Rodzic zaznacza, że w takiej krainie wszystko jest możliwe. Dziecko dokładnie zapamiętuje wygląd krainy, zwracając szczególną uwagę na barwy. Następnie zadaniem dziecka jest przedstawienie siebie w wymarzonej krainie przy pomocy materiałów plastycznych takich jak: papier kolorowy, włóczka, skrawki materiałów, farby, filc, nożyczki, klej, kolorowe koraliki, pastele. Dziecko może wykorzystać również swoje zdjęcie.

- „Pojazdy”. Dziecko na tekturze odrysowuje cztery koła od rolki po papierze toaletowym. Następnie wycina i okleja koła i rolkę według własnych pomysłów papierem kolorowym, bibułą i włóczką. Końcowy etap to przypięcie pinezkami (z pomocą rodzica) kół do rolki.

- „Uśmiechnięte dziecko” – rozwijanie sprawności manualnej. Dziecko lepi z plasteliny wizerunek uśmiechniętego dziecka (samą głowę lub całą sylwetkę).

- „Dzieci z różnych stron świata” – potrzebujemy kwadrat wycięty z materiału na środek którego kładziemy watę. Formujemy kulę, zwijamy materiał i związujemy go gumką recepturką. Następnie dorysowujemy na kuli oczy, usta, nos i włosy, tak aby stworzyć głowę dowolnej postaci.

 

Inne:

- Zabawa oddechowa „Pingpongowe piłeczki” Rodzic z dzieckiem ustawia się naprzeciwko siebie po przeciwnych stronach stołu. Dmuchają piłeczkę pingpongową w taki sposób, aby nie spadła z blatu.

- Zabawa naśladowcza „Zrób to, co ja!”. Rodzic wykonuje kolejne ruchy (np. klaśniecie w dłonie, podskok, uderzenie rękami w uda i klaśnięcie w dłonie). Dziecko powtarza wykonaną sekwencję ruchów, następnie następuje zamiana ról.

- „Sylabami” – ćwiczenie rozwijające analizę i syntezę słuchową wyrazów. Rodzic wypowiada sylabami wyrazami np. gu-zi-ki, gar-nek, wa-ga itp. Następnie dziecko podaje płynnie pełny wyraz.

- „Liczymy sylaby” – Rodzic wymawia wyrazy. Dziecko dzieli je na sylaby i układa klocki na zasadzie: 1 klocek to 1 sylaba.

- Zabawa rozwijająca analizę głoskową „Zagadki”. Zabawa polega na tworzeniu ciągów wyrazów, w którym kolejny wyraz rozpoczyna się ostatnią głoską poprzedniego wyrazu, np. lew – wiaderko – osa – aparat – traktor…

- Każde dziecko uwielbia puszczanie baniek mydlanych. To zawsze świetna zabawa! Może wykorzystacie kilka pomysłów z poniższego filmu? Zapraszam!

https://www.youtube.com/watch?v=6UoQ7Yy9wyU&list=PL83aeYOj5fIHRPF-rqyybvrYwI0mhygmB&index=2

- Czasami fajnie jest się pobrudzić :) zapraszam do wykonania cieczy nienewtonowskiej. Super zabawa gwarantowana :D

https://www.youtube.com/watch?v=ZpIwxRSwf7c

 

Zapraszam na zabawy w języku niemieckim.

https://www.youtube.com/watch?v=z77WaSDAjfE

https://www.youtube.com/watch?v=2Pjg7h13z2U

https://www.youtube.com/watch?v=amzEtQeroGw

https://www.youtube.com/watch?v=Q_6QzHc2PPA

Temat tygodnia X: Święto Mamy i Taty

Drogie Kubusie!

W tym tygodniu czeka nas baaardzo przyjemny temat! Zbliżają się bowiem trzy – bardzo ważne Święta! Na pewno już się domyślacie – to Dzień Mamy, Dzień Taty oraz oczywiście Dzień Dziecka. O święcie dzieci więcej powiemy sobie w przyszłym tygodniu, a w tym zajęcia będą dotyczyły rodziny, a szczególnie rodziców. Poznamy również literę „R” oraz przypomnimy sobie miejsca pracy i różne zawody. Poniżej znajdziecie również propozycje wykonania prac plastycznych oraz zabaw matematycznych.  

Zachęcam Was także do wspólnych rozmów i zabaw z rodzicami, a także uświadomienia sobie, jak bardzo jesteście dla siebie ważni. Kubusie, szczególnie w tym czasie, pomóżcie mamie i tacie w obowiązkach domowych. To z pewnością będzie dla nich piękny prezent.

Pozdrawiam serdecznie i życzę udanego tygodnia!

Pani Julianna

Na początek zapraszam Was do posłuchania i próby zaśpiewania piosenki o Rodzinie:

https://www.youtube.com/watch?v=9CAEhPUDlA4

Słowa znajdziecie w zakładce na stronie głównej „Wierszyki i piosenki” -> Kubusie

 

Karty pracy strona: 22, 23, 24, 25, 26, 27.

 

Poznanie litery „R”:

- Dziecko z pomocą rodzica układa literę R ze sznurka lub wstążki, a później spaceruje po niej stopa za stopą.

- Wiersz Agnieszki Frączek „Rozbrykane R”:

R jest strrrasznym rrrozbójnikiem!

Wciąż wyprawia harce dzikie:

Coś rozkręca, coś rozbija,

wierci dziury w biurku stryja,

po regale gna rowerem,

telewizor karmi serem,

a ratlerka raczy tortem.

Pcha do pralki szwagra portfel,

rynnę wtrynia do rakiety,

w sadzie sadzi taborety,

gra oberka na wiertarce,

trąc do rytmu tran na tarce

albo rumbę tańcząc z rondlem.

Gdy mu powiesz: – To niemądre!

Z werwą krótko warknie: – Wrr!

I znów broi . . . Jak to R.

- Dziecko wymienia słowa występujące w tekście, rozpoczynające się na „r”.

- „Słucham uważnie, gdzie w środku jest „r” – rodzic zapowiada dziecku, że teraz musi uważnie słuchać, w których słowach „r” słychać w środku lub na końcu. Ponownie recytuje wiersz, tym razem wolniej, dając dziecku czas do namysłu.

- Lepienie rybek z kolorowej plasteliny.

- W książce „Poznaję litery i liczby” należy odszukać stronę z literą ”R”.

 

Zawody:

Przypominamy sobie miejsca pracy i różne zawody:

https://www.youtube.com/watch?v=zYkJUgCDdyc

„Jak będę dorosły” – dziecko opowiada o swoim wymarzonym zawodzie, a następnie rysuje swoje wyobrażenia na kartce papieru.

 

Rozmowy z mamą i tatą:

- „Rozmowa dziecka z mamą”. Zachęcam, aby mama opowiedziała dziecku o:

  • Zawodzie jaki wykonuje, czym zajmuje się pracy;
  • Swoich zainteresowaniach;
  • O swoim dzieciństwie;

- „Rozmowa dziecka z tatą”. Zachęcam, aby tata opowiedział dziecku o:

  • Zawodzie jaki wykonuje, czym zajmuje się pracy;
  • Swoich zainteresowaniach;
  • O swoim dzieciństwie;

- „Serduszkowe opowieści” – do tego zadania rekwizyt musi przygotować dziecko :) a mianowicie wyciąć papierowe serce. Rodzice razem z dzieckiem siadają na dywanie lub kanapie i przekazują sobie serduszko. Osoba, która je trzyma mówi, za co kocha pozostałych członków rodziny.

Na koniec rozmowy posłuchacie wspólnie z rodzicami pięknej piosenki „Dziękuję Mamo, Dziękuję Tato”

https://www.youtube.com/watch?v=j09kDRPi3tE

 

Prace plastyczne:

- „Portret mamy i taty” – zadaniem dziecka jest narysowanie portretu mamy i taty. Można użyć do tego dwóch arkuszy sztywnego papieru (techniczny blok A4 lub A3). Dziecko najpierw rysuje zarys twarzy, a następnie ozdabia go kolorowym papierem, bibułą, włóczką, skrawkami materiału, rysuje oczy, usta nos. Portret mamy dziecko może wykonać z pomocą taty, a portret taty z pomocą mamy. Następnie dziecko wręcza oba portrety rodzicom.

- „Obrazek z ziemniaka” – dziecko wspólnie z rodzicem przygotowuje stemple z ziemniaka na których wycina równe kształty np. serce, koło, tulipan itp. Dziecko ma za zadanie wykonać na kartce dowolną tematycznie pracę, wykorzystując stemple. Należy je pomalować farbą, a następnie odbić na białej kartce. Inne elementy obrazka dziecko domalowuje farbą.

- „Kwiatki dla rodziców” – przygotowujemy kartkę bloku technicznego w formacie A3. Dziecko odbija na kartce swoją dłoń pomalowaną farbą. Jedno odbicie dłoni to jeden kwiatek. Dziecko wykonuje bukiet składający się z tylu kwiatów, ile ma lat. Następnie, dziecko z pomocą rodzica maluje stopy i odbija je na kartce, tworząc liście kwiatków;

 

Zabawy matematyczne:

- „Porównujemy zbiory”. Na dywanie rozkładamy dwie szarfy (lub sznurek) tak, aby tworzyły okrąg. Wkładamy do nich różną liczbę przedmiotów. Dziecko za każdym razem przelicza przedmioty i porównuje np. 6 i 6 – Tyle samo w każdy; 2 i 5 – W drugim jest więcej/W pierwszym jest mniej; 6 i 4 – W pierwszym jest więcej/ W drugim jest mniej.  

- „Zapamiętaj kolejność”. Będą nam potrzebne takie same klocki w różnych kolorach. Rodzic układa z klocków wzór np. klocek CZERWONY – CZERWONY – ŻÓŁTY – NIEBIESKI – NIEBIESKI. Następnie prezentuje dziecku kolejność i zakrywa. Zadaniem dziecka jest odtworzenie wzoru.

- „Zbieram klocki”. Na dywanie rozkładamy klocki. Gdy rodzic klaśnie 2 razy w dłonie, dziecko zbiera 2 klocki; gdy klaśnie 3 razy, dobiera klocki tak, aby wszystkich było 3 itp.

- „Ile dźwięków?” – rodzic uderza kilka razy w bębenek. Dziecko liczy na palcach ile dźwięków usłyszało i podaje liczbę. Następnie układa tyle klocków ile było uderzeń. Rodzic ponownie wygrywa (większą, mniejszą lub taką samą liczbę dźwięków). Dziecko ponownie układa klocki i porównuje powstałe zbiory.

 

Inne:

- „Zabawy z papierową kulą” – dziecko z gazety tworzy kulę, a następnie wykonuje zadania:

  • Podrzuca kulę nad głową trzy razy;
  • Przerzuca kulę z jednej ręki do drugiej;
  • Przekłada kulę między nogami na kształt ósemki;

- „Burza w wodzie” – dziecko otrzymuje kubeczek wypełniony do połowy wodą i rurkę plastikową. Zadaniem dziecka jest dmuchanie mocno przez rurkę w taki sposób, aby powstały bąbelki.

- Zabawa słowna „Co to jest?” – rodzic opisuje przedmiot znajdujący się w pokoju, nie podając jego nazwy. Dziecko odgaduje, o jaki przedmiot chodzi. Następnie zagadkę zadaje dziecko.

 

Na koniec proponuję puzzle, które utrwalają znajomość liter i liczb. Należy je wydrukować i pociąć, a zadaniem dziecka jest je ułożyć.

https://panimonia.pl/wp-content/uploads/2017/10/puzzle-cyfrowe-i-literowe-rodzina.pdf

 
Zabawy w języku niemieckim.
 
matka – die Mutter
ojciec – der Vater
rodzice – die Eltern
 
babcia – die Oma
babcia – die Großmutter
brat – der Bruder
ciocia – die Tante
córka – die Tochter
dziadek – der Großvater
dziadek – der Opa
dziadkowie – die Großeltern
dziecko – das Kind, -er
kuzyn – der Cousin
kuzynka – die Cousine
siostra – die Schwester
syn – der Sohn
wnuczka – die Enkelin
wnuk – der Enkel
wujek – der Onkel
 
https://www.youtube.com/watch?v=szUt-jU30Rk
 
https://www.youtube.com/watch?v=_4zQIfcJf0Y

Temat tygodnia IX: W Zoo

Witajcie moje Kubusie!

W ostatnim czasie bardzo często słyszę, że tęsknicie na przedszkolem. No cóż, jeszcze troszkę musimy wytrzymać w naszych domach, aby wrócić szczęśliwie i BEZPIECZNIE. Dziękuję jednak Wam i Waszym rodzicom, za to jak dzielnie wspólnie pracujecie w domu. Oto kolejnych kilka propozycji dla Was. Były zwierzęta mieszkające na wsi, a w tym tygodniu pora na zwierzęta mieszkające w zoo. Poznamy również cyfrę 0, będziecie mieli okazję stworzyć własną grę, akwarium, a na koniec czeka na Was – NIESPODZIANKA. Zapraszam do wspólnej zabawy!

 

Na początek posłuchajcie dobrze znanej Wam piosenki „Idziemy do zoo” :)

https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM

Idziemy do ZOO

Ref. Idziemy do zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo
Zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo
Zoo, zoo, zoo

W pierwszej klatce małpy skaczą: hop, hop, hop
W pierwszej klatce małpy skaczą: hop, hop, hop
Za ogony siebie łapią
I na linach się się bujają
W pierwszej klatce małpy skaczą hop, hop, hop
A papugi wciąż gadają: daj, daj, daj
A papugi wciąż gadają: daj, daj, daj
Ciągle skrzeczą, piszczą, wrzeszczą
Daj mi loda, ciastko, żelka
A papugi wciąż gadają: daj, daj, daj...

Ref.

Słonie trąbą wodę piją: chlup, chlup, chlup
Słonie trąbą wodę piją: chlup, chlup, chlup
Bo tak już jest to zrobione
Trąbą piją wodę słonie
Słonie trąbą wodę piją: chlup, chlup, chlup
No a hieny wciąż się śmieją: hi, hi, hi
No a hieny wciąż się śmieją: hi, hi, hi
Nie wiadomo wciąż dlaczego
Humor dopisuje hienom
No a hieny wciąż się śmieją: hi, hi, hi

Autorzy utworu: Remigiusz Lupicki / Acidboy / Qndel

 

Teraz obejrzyjcie bajkę, która przypomni wam, jakie zwierzęta egzotyczne znacie.

https://www.youtube.com/watch?v=xlXEn3l6vYM

 

Odgłosy zwierząt egzotycznych. Odgadniesz jakie to zwierzę? Posłuchaj…

https://www.youtube.com/watch?v=Rerv4Ppfq7U

 

Ponieważ nie możemy wybrać się do zoo w rzeczywistości, zapraszam na film, który pozwoli nam się przenieść tam chociaż wirtualnie.

https://www.youtube.com/watch?v=CyGu48oYe5o

 

A teraz…. Przenosimy się pod wodę i przypominamy sobie, jakie zwierzęta możemy tam spotkać.

https://www.youtube.com/watch?v=PiayEX0bqjo

 

Karty pracy strona: 28, 29, 30, 31, 32, 33.

Poznanie cyfry „0”:

- Chodzenie stopa za stopą po wstążce ułożonej w kształt cyfry 0;

- Układanie kształtu cyfry 0 z fasolek lub innych przedmiotów np. klocków;

- „Porównujemy zbiory” – zabawa matematyczna. Na dywanie rozkładamy dwie szarfy (lub sznurek) tak, aby tworzyły okrąg. Do jednego wkładamy 8 klocków, do drugiego nic. Dziecko podaje liczbę przedmiotów. Następnie prosimy dziecko, aby tak rozłożyło klocki, by w każdej szarfie było po ich równo. Później podajemy kolejne polecenia np. Zrób tak, aby w pierwszym okręgu było mniej klocków niż w drugim; Niech     w pierwszym okręgu będzie o jeden klocek więcej niż w drugim itp.

- W książce „Poznaję litery i liczby” należy odszukać stronę z cyfrą ”0”.

 

Prace plastyczne:

- „Moja gra planszowa” – w jednym rogu dziecko rysuje pole, które będzie STARTEM, a w innym pole, które będzie METĄ. Pomiędzy tymi dwoma polami dziecko rysuje kółka (pola) i w ten sposób układa trasę gry. Dziecko może wymyślić temat zabawy np. „Doprowadź małpę do banana” lub „Zaprowadź małego pingwinka do jego mamy”. Odpowiednie oznaczenia rysuje przy starcie i mecie. Następnie następuje ustalenie zasad i już można zaczynać grę J

- „Mój kot” – potrzebne będą dwa papierowe białe talerze, kolorowe kartki, nożyczki, klej, flamastry, włóczka lub sznurek. Zadaniem dziecka jest zaprojektowanie wymyślonego przez siebie kota. https://www.youtube.com/watch?v=QFAcTP79wIk

- Akwarium ze słoika: https://www.youtube.com/watch?v=FZO9DkmVsWE

 

Inne:

- Zabawa naśladowcza „Zwierzak”. Dziecko prezentuje ruchem i gestem dowolne zwierzę egzotyczne, zadaniem rodzica lub rodzeństwa jest odgadnięcie o jakie zwierzę chodzi.

- Zabawa grafomotoryczna „Fale”. Dziecko otrzymuje kartkę papieru. Układa ją w poziomie i rysuje falę od lewej do prawej starając się nie odrywać kredki.

- Zabawa matematyczna „Paski” – potrzebnych będzie 6 pasków papieru różnej długości. Dziecko wykonuje polecenia: układa paski od najdłuższego do najkrótszego: na początku jednej pod drugim, później jeden obok drugiego. Wskazuje pasek najdłuższy, najkrótszy. Liczy paski, zaczynając raz od lewej, raz od prawej strony.

- Zabawa słowna „Jakie to zwierzę” – dziecko opisuje wygląd jakiegoś zwierzęcia, mówi gdzie mieszka, co lubi jeść itp. Zadaniem rodzica lub rodzeństwa jest odgadnięcie o jakie zwierzę chodzi. Następnie następuje zamiana ról.

 

Na koniec mam dla was grę. Należy dopasować zwierzęta do miejsc, w których żyją. Powodzenia!

https://learningapps.org/view9857094

 

Zabawy w języku niemiecki:

Tiere im Zoo (Zwierzęta w zoo)

der Pinguin – pingwin die Schildkröte – żółw
der Hirsch – jeleń die Schlange – wąż
der Panda – panda die Giraffe – żyrafa
der Löwe – lew die Kröte – ropucha
der Tiger – tygrys das Nashorn – nosorożec
der Elefant – słoń das Krokodil – krokodyl
der Gorilla – goryl das Känguru – kangur
der Affe – małpa das Zebra – zebra
der Wolf – wilk das Nilpferd – hipopotam
der Seehund (die Robbe) – foka das Kamel – wielbłąd
der Eisbär – niedźwiedź polarny das Faultier – leniwiec


https://www.youtube.com/watch?v=RLFRN6Q-gcQ

https://www.youtube.com/watch?v=NPQcGuWzuI0

https://www.youtube.com/watch?v=dkOaz-4HRk0

 

Drogie Kubusie!

W ostatnim tygodniu tematem zajęć był nasz kraj – Polska. W tym tygodniu natomiast przeniesiemy się do gospodarstwa wiejskiego, poznamy literę „K” oraz zwyczaje naszych skrzydlatych przyjaciół – pszczół. Mam nadzieję, że wszyscy pozostajecie zdrowi i weseli. Pozdrawiam Was serdecznie, ściskam mocno i życzę udanego tygodnia!

Temat tygodnia VIII: Na wsi

Opowiadanie „Tajemnicze jajko” Agnieszki Frączek

- Ciekawe – zastanawiała się kura Leokadia – czy to będą chłopcy, czy dziewczynki?

Na narodziny jej kurczątek czekał cały kurnik.

– Leokadia będzie miała pięcioraczki! – krążyła z dzioba do dzioba sensacyjna wiadomość.

Wreszcie któregoś ranka jedno z jajek kury poruszyło się delikatnie, zatrzeszczało i … pękło!

A ze skorupki wychyliła się puchata, żółta główka.

– Pi! – główka poinformowała całą okolicę, że właśnie znalazła się po zewnętrznej stronie jajka.

Rozejrzała się uważnie dokoła, a potem z powagą zwróciła się do pozostałych jajek:

– Chłopaki, możecie wychodzić. Tu jest całkiem miło! Trzy wesołe żółciutkie kurczaki natychmiast wyskoczyły ze skorupek: hops, hops, hops! W gnieździe pozostało już tylko ostatnie piąte jajo.

– Puk, puk! Jest tam kto? – Leokadia stuknęła delikatnie dziobem w skorupkę.

– Jestem – odgdakało jajko. – Ale nie mam teraz czasu. Zwiedzam skorupkę.

Kurze Leokadii pierze zjeżyło się na głowie! Jajko niby gdacze po kurzemu, ale kto to słyszał, żeby kurczak tak się mądrzył? W dodatku taki, który jeszcze nie zdążył się wykluć ze skorupki!

Wieść o tajemniczym zachowaniu jajka lotem błyskawicy obiegła całą wieś. Mruczek, Burek, tuzin gąsek, myszka Franciszka i wszystkie inne zwierzęta co sił w łapkach przybiegły do kurnika. I zaczęły jedno przez drugie snuć domysły:

Co też kryje ta skorupka?

Dinozaura? Krasnoludka?

Pszczółkę grubą niczym kluska?

Może w środku siedzi kózka?

Albo hipcio tam się wtrynił?

Lub słoniątko w wersji mini?

– O, nie! Tego bym nie zniosła! – zagdakała Leokadia.

A co na to wszystko jajko? Turlało się ze śmiechu!

– Chi, chi, chi! – chichotało, zadowolone, że udała mu się świetna psota. Jajko śmiało się i śmiało, aż wreszcie pękło ze śmiechu, a ze skorupki wychylił się roześmiany dzióbek

– Kurczę …! – odetchnął z ulgą milczący do tej pory kogut.

A kura Leokadia zrozumiała, że z tym małym łobuziakiem będzie miała pełne skrzydła roboty!

Pytania do opowiadania:

  1. Jak nazywała się kura, która wysiadywała jajka?
  2. Co znajdowało się w skorupce piątego jajka zdaniem zwierząt zamieszkujących wieś?
  3. Z jakiego powodu pękło to jajko?

Zachęcam do obejrzenia filmu edukacyjnego na temat jajek:

https://www.youtube.com/watch?v=tG7YwAnrDPg&list=PLMgt45qK4F7106_JvvUle6zdqjjA1pW8K&index=8

Opowiadanie „Trampolinek szuka nektaru” Urszuli Piotrowskiej

Pewnego dnia Trampolinek wybrał się do pasieki po miód. W pasiece stoją ule, a w każdym z nich mieszka matka pszczela, pszczoły robotnice oraz trutnie. Pasieką opiekuje się pan pszczelarz. A pszczoły, gdy tylko go zobaczą, radośnie pobzykują, bzz, bzz:

Czy to piątek, czy niedziela,

o pasiekę zadba pszczelarz.

Trampolinek przystanął obok pomalowanego na żółto ula. Bardzo zaciekawił go ten domek bez okien, który miał tylko jedno małe wyjście. Nagle wyfrunęła z niego pszczoła.

– Nazywam się Minia Zwiadowczyni, bzz, bzz – przedstawiła się Trampolinkowi.

– A co robi zwiadowczyni, hej hop? – zapytał Trampolinek.

– Szuka miejsc, gdzie jest mnóstwo, bzz, bzz, kwiatów.

– A co robisz, jak już je znajdziesz?

Minia sfrunęła Trampolinkowi na ramię i szepnęła mu do ucha w tajemnicy, że jak znajdzie dobre miejsce, to powie pszczołom zbieraczkom, żeby tam poleciały i zebrały nektar. Zamachała skrzydełkami i już jej nie było.

– Hej hop, zaczekaj! – zawołał Trampolinek i popędził za pszczółką, bo bardzo chciał wiedzieć, do czego potrzebny jest nektar.

Dotarli do alejki akacjowej. Akacje kwitły i pachniały tak słodko, że aż kręciło się w głowie. Minia wleciała między kwiaty, sprawdziła nektar i zadowolona zawołała:

– Bzz, bzz, Trampolinku, pilnuj akcji i nie pozwól nikomu zbliżać się do moich kwiatów, bo to miejsce jest... raz, dwa, trzy, zaklepane!

Trampolinek maszerował od jednego końca alejki do drugiego i pilnował akacji. A w tym czasie Minia wróciła do ula. Nie myślcie sobie, że zaczęła wybzykiwać bzz, bzz na cały głos, dokąd mają lecieć zbieraczki. Oj, nie! Zwiadowczynie znają o wiele lepszy sposób. Mogą porozumiewać się dzięki specjalnym tańcom. Tak, tak, tak! Dzięki tańcom! Figury umówione były już dawno temu, ale tylko pszczoły rozumieją, o co w nich chodzi. Zbieraczki przyglądały się uważnie, jak Minia pląsała na plastrze. Bzz, bzz, usłyszał Trampolinek nadlatującą gromadkę, która wesoło nucąc, wzięła się do pracy:

Nektaru zbieranie to nasze zadanie.

Czy wiecie dlaczego?

Bo miód będzie z niego, tralalalala ...

– No, no, no, bzz, bzz – cieszyły się zadowolone zbieraczki. – Wracamy do domu.

Potem w ulu inne pszczoły odebrały od nich nektar, umieściły go w plastrach, które same zbudowały z wosku i zaczęły wytwarzać miód. Trampolinek spędził całe popołudnie z Minią. Razem szukali miejsc, gdzie rosły pachnące i kolorowe kwiaty. Po jakimś czasie do przedszkola przyjechał pan pszczelarz i przywiózł słoiki z miodem: lipowym, akacjowym i wielokwiatowym. Trampolinek, pani i dzieci spróbowali każdego z nich.

– Sama nie wiem, który jest najsmaczniejszy! – odezwała się pani.

– A mnie smakuje najbardziej... każdy miód, hej hop! – zawołał Trampolinek i włożył do buzi pełną łyżeczkę. – Mniam, mniam.

I wszystkie dzieci zaczęły się śmiać i powtarzać, mniam, mniam.

Pytania do opowiadania:

  1. Gdzie wybrał się Trampolinek?
  2. Kto mieszka w ulu?
  3. Kto opiekuje się pasieką?
  4. Czym zajmuje się Minia Zwiadowczyni?
  5. W jaki sposób Minia Zwiadowczyni zbiera nektar?

Zachęcam do obejrzenia filmów o pszczołach:

https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE

https://www.youtube.com/watch?v=PX8JKShqt9c

https://www.youtube.com/watch?v=exknqkNNFGg

Karty pracy strona: 18, 19, 20, 21.

Poznanie litery „K”:

- Można zaproponować dziecku zabawę słowną, w której dziecko będzie podawało słowa rozpoczynające się na „K”.

- „Plastelinowe K” – zadaniem dziecka jest ulepienie kształtu litery z plasteliny.

- Słuchanie wiersza „Krowa Kwaczka” Agnieszki Frączek

Pewna krowa

spod Krakowa

zamiast po krowiemu muczeć, rzecze:

– Kwakać się nauczę .

I już mknie do kaczogrodu

(kłusem, z braku samochodu),

a tak wkuwa słówka nowe,

ćwiczy akcent i wymowę,

nawet pisze kwa kopytem

wszystko chętnie i z zachwytem.

Pan profesor, kaczor Kazik,

tym zachwytem się zaraził –

wkrótce tak jak krowa owa

w kółko gotów był pracować

i bez przerwy ją wychwalał:

– Kwa! – powiadał. – Jest wspaniała!

I pojętna! I uparta!

Zanim minie pierwszy kwartał,

będzie kwakać niczym kwaczka …

albo raczej – krowa Kwaczka!

Znał profesor się na rzeczy –

temu nie da się zaprzeczyć!

Więc gdy krowę ktoś dziś spyta,

czy najadła się do syta

lub czy mleka dzieciom da,

odpowiada: – Jasne . Kwa!

- Odpowiadanie na pytania do wiersza: Z jakiego miasta pochodziła krowa? Jakiego nowego języka się nauczyła? Jak nazywał się profesor, który uczył krowę kwakać?

- Dziecko powtarza wyrazy na „k”, jakie wystąpiły w tekście wiersza i dzieli je na sylaby.

- „Kwacząca krowa” – praca plastyczna. Można przeczytać dziecku wiersz jeszcze raz, a zadaniem dziecka będzie narysowanie bohaterki utworu.

- „Zwierzęta na k” – dziecko wymienia nazwy zwierząt z gospodarstwa wiejskiego, rozpoczynających się głoską „k”. Gdy dziecku zabraknie pomysłów, podaje nazwy zwierząt egzotycznych.

- W książce „Poznaję litery i liczby” należy odszukać stronę z literą ”K”.

Prace plastyczne:

- „Rolnik” – rysowanie kredkami postaci rolnika według własnego pomysłu.

- „Kogut” – drukujemy kontur koguta. Zadaniem dziecka jest wyklejenie go kawałkami papieru kolorowego i ozdobienie ogona bibułą. Niewypełnione elementy dziecko koloruje kredkami.

- „Zwierzątko z zagrody” – formowanie z plasteliny dowolnego zwierzęcia mieszkającego na farmie.

Inne:

- Ćwiczenie oddechowe „Przenosimy karteczki”. Potrzebna nam będzie słomka i kilka małych karteczek ok. 2cmx2cm. Zadaniem dziecka jest zasysanie powietrza przez rurkę i przenoszenie karteczek z jednego miejsca na drugie.

- Zachęcam do obejrzenia filmu o produktach mlecznych: https://www.youtube.com/watch?v=Veacl9J-yrQ

- „Doprowadzę owieczkę do trawy” – konstruowanie labiryntu. Dziecko w jednym rogu kartki rysuje owcę, w innym rogu – trawkę. Między tymi dwoma elementami tworzy labirynt, który może dać do rozwiązania bracie, siostrze lub rodzicowi.

- Zachęcam do doskonalenia z dziećmi umiejętności wiązania butów.

- Odgłosy zwierząt. Zadaniem dziecka jest nazywanie zwierząt, których odgłosy usłyszało:

https://www.youtube.com/watch?v=g0y37RE8xwE

- Zagadki:

  • Znosi jajka i na grzędzie siada. Co wygrzebie w ziemie, chętnie zjada. (kura);
  • Czerwony ma grzebyk. Kukuryku!” – woła. Budzi gospodarzy, gdy przychodzi pora. (kogut);
  • Muczy i daje mleko, widoczna nawet, gdy stoi daleko. (krowa);
  • W wierszu to dziwaczka, a na podwórku zwykła… (kaczka);

- Zachęcam do obejrzenia filmu o produktach ekologicznych:

https://www.youtube.com/watch?v=7_2NNcSqu5w&t=18s

 

Zabawy w języku niemieckim.

Auf dem Land - na wsi.

die Haustiere – zwierzęta domowe
die Bauernhoftiere – zwierzęta gospodarskie

die Katze – kot [die Katzen]
der Hund – pies [die Hunde]
das Meerschweinchen – świnka morska [die Meerschweinchen]
der Papagei – papuga [die Papageien]
das Kaninchen – królik [die Kaninchen]
der Hamster – chomik [die Hamster]
die Gans – gęś [die Gänse]
die Ziege – koza [die Ziegen]
die Kuh – krowa [die Kühe]
das Pferd – koń [die Pferde]
die Henne – kura [die Hennen]
der Hahn – kogut [die Hähne]
die Ente – kaczka [die Enten]
das Schaf – owca [die Schafe]
der Stier – byk [die Stiere]
das Lamm – baranek [die Lämmer]
das Kalb – cielak [die Kälber]
das Pony – kucyk [die Ponys]
das Küken – pisklę [die Küken]
das Ferkel – prosię [die Ferkel]
das Schwein – świnia [die Schweine]
der Truthahn – indyk [die Truthähne]
der Esel – osioł [die Esel]

https://www.youtube.com/watch?v=dwMxNqIAqd4

 

Moje Drogie Kubusie!

W tym tygodniu tematem, którym będziemy się zajmowali jest nasz kraj – Polska. Przypomnimy sobie jakie są symbole narodowe oraz jak wygląda mapa Polski. Poznamy też kilka polskich legend oraz cyfrę 9. Życzę Wam udanego tygodnia i ZDROWIA!

Temat tygodnia VII: Mieszkam w Polsce

Wiersz „Polska nasza ojczyzna” Iwony Rup

Polska to nasza ojczyzna,

wioski, lasy i pola,

miasta, ludzie, fabryki

 i wszystkie dzieci z przedszkola.

Mówimy tu po polsku,

flaga jest biało-czerwona.

Godło to orzeł biały,

na głowie złota korona.

Warszawa jest stolicą,

Bałtyk i Wisłę też mamy.

Mazurka Dąbrowskiego

wszyscy na baczność śpiewamy.

Film o symbolach narodowych https://www.youtube.com/watch?v=FJ83BRqFPBA

Opowiadanie: „Wystawa  o  legendach  Warszaw” Urszuli Piotrowskiej

Przez kilka dni pani czytała przedszkolakom legendy o Warszawie. A potem dzieci robiły ilustracje do tych opowieści. Były takie piękne, że zachwycony Trampolinek zawołał:

– Hej hop, może zrobimy wystawę, żeby inni mogli zobaczyć nasze obrazki?!

I był to bardzo dobry pomysł. Z przedszkolnego magazynku przyniesiono kolorowe tablice, do których dzieci przyczepiły swoje prace.

Wieczorem Trampolinek zawołał przyjaciół, żeby obejrzeli wystawę.

 – Łaa! – zaryczał Tygrysek. – Jesteśmy pierwszymi gośćmi i najważniejszymi!

Trampolinek podskakiwał hej hop i wręczał każdemu chorągiewkę. Chorągiewka miała dwa pasy. Górny był żółty, a dolny – czerwony.

– Dlaczego takie kolory? – zdziwił się Zajączek.

– Bo takie kolory ma właśnie flaga Warszawy, hej hop!

Na pierwszej tablicy zawieszono portrety Syreny. Wykonane kredkami albo mazakami, albo farbkami. I była tam Syrena pływająca w Wiśle, i na jej brzegu, i Syrena na pomniku, a nawet z dziećmi w przedszkolu.

– Hau, hau, a dlaczego Syrena? – zapytał pluszowy Piesek.

Lala Anielka, która bardzo uważnie słuchała, jak pani czytała legendy, powiedziała głośno i wyraźnie:

– Wszyscy wiedzą, że Syrena jest w herbie Warszawy. I wszyscy ją bardzo kochają!

Nagle usłyszeli piękny śpiew. Po całym przedszkolu niosła się piosenka:

Mam ja tarczę i mam miecz,

by Warszawy zawsze strzec.

Kiedy melodia ucichła, Trampolinek zaprowadził zabawki do drugiej tablicy. Były na niej obrazki z legendy o złotej kaczce. A na nich szewczyk, który szukał skarbu, lochy zamczyska, stary żołnierz z medalami na mundurze, złota kaczka, piękna królewna i worek złotych monet. Wszystko wyglądało jak prawdziwe. Tygryskowi wydawało się nawet, że szewczyk do niego mrugnął.

Wtem królewna na obrazku poruszyła się i wyszeptała:

Mam pieniędzy pełen trzos,

możesz swój odmienić los.

Lecz warunek jeden spełń,

nigdy z nikim nie dziel się.

Potem rozległ się złośliwy chichot, a Trampolinek odpowiedział:

– Nie potrzebujemy takiego skarbu, jeśli nie można się nim podzielić.

Pobiegli do następnej tablicy i tylko z daleka dobiegł ich śmiech i kwakanie, kwa, kwa, kwa. Na tablicy nie było żadnego rysunku, bo wszystkie leżały na podłodze.

– Hej hop, a czyja to sprawka? – zdziwił się Trampolinek.

– Ja tego nie zrobiłem, hau, hau – zaszczekał pluszowy Piesek, któremu zdarzały się małe psoty.

– Ale ja tak! – usłyszeli jakieś grube głosisko. – A teraz wypróbuję na was moje spojrzenie!

Trampolinek od razu wiedział, że mają do czynienia z Bazyliszkiem.

– Uciekajmy! – krzyczał Trampolinek. – I nie patrzcie mu w oczy!

Przyjaciele ukryli się, gdzie kto mógł, a Bazyliszek biegał po korytarzach i szukał wyjścia z przedszkola. Wtedy Anielka otworzyła swoją torebeczkę, wyjęła z niej lusterko i stanęła przed Bazyliszkiem.

– W tej chwili wracaj do obrazków, bo inaczej będzie źle! – rozkazała dzielna lala.

Bazyliszek opuścił głowę i wskoczył do obrazków. Przyjaciele powiesili je na tablicy.

 – Dlaczego posłuchał Anielki? – zapytał Piesek. – Dlaczego hau, hau?

– Bo wystraszył się, że zobaczy swoje spojrzenie i zamieni się w kamień – wytłumaczył Zajączek.

Aha, pomyślał szczeniaczek i obiecał sobie, że następnym razem będzie uważniej słuchał, jak pani czyta lub opowiada. Po przygodzie z Bazyliszkiem zabawki były bardzo zmęczone, więc postanowiły, że dokończą oglądnie wystawy następnego dnia. W chwilę potem już spały, ale przez sen słyszały, czyjeś głosy dochodzące z czwartej tablicy:

To my, Wars i Sawa!

Od naszych imion

jest nazwa Warszawa.

A wy, jak myślicie, do której legendy będą pasowały rysunki zawieszone na ostatniej tablicy?

Pytania do opowiadania:

  1. Jaka postać występuje w herbie Warszawy?
  2. Jaka legenda została przedstawiona na drugiej tablicy?
  3. Kogo spotkali przy następnej tablicy?
  4. Co zrobiła Anielka?
  5. Do jakiej legendy pasują rysunki z ostatniej tablicy?

Legenda o Złotek Kaczce: https://www.youtube.com/watch?v=WFOCPSWVVvE

Legenda o Bazyliszku: https://www.youtube.com/watch?v=mvrGgjPlehs

Legenda o Warsie i Sawie: https://www.youtube.com/watch?v=mmRzBf_2Hsc

Karty pracy część 4 strona: 14, 15, 16, 17.

Poznanie cyfry „9”:

- Chodzenie stopa za stopą po wstążce ułożonej w kształt cyfry 9;

- Układanie kształtu cyfry 9 z fasolek lub innych przedmiotów np. klocków;

- „Guziczki w kubeczku” – rozkładamy na dywanie 9 kubeczków. Dziecko przelicza kubeczki. Do każdego z nich rodzic wrzuca po jednym guziku (lub innym małym przedmiocie). Dziecko przelicza guziki i pytane, czy jest ich więcej czy mniej niż kubeczków, dochodzi do wniosku, że jest ich po tyle samo. Następnie rodzic prosi dziecko, żeby przyniosło np. guzik z czwartego kubeczka od lewej. Później wydaje kolejne, podobne polecenia.

- W książce „Poznaję litery i liczby” należy odszukać stronę z cyfrą ”9”.

Prace plastyczne:

- „Flaga Polski” – potrzebna będzie kartka bloku technicznego, czerwony papier, klej i nożyczki. Zadaniem dziecka jest wykonanie flagi Polski, wykorzystując otrzymane materiały.

- „Piankowa mapa” – praca techniczna rozwijająca zmysł dotyku i wyobraźnię przestrzenną. Do wykonania piankoliny potrzebne będą: 1 kg mąki ziemniaczanej, 1 opakowanie pianki do golenia, biały lub bezbarwny płyn do mycia naczyń. Wszystkie składniki mieszamy w dużym plastikowym pojemniku lub misce. Możemy dodać również barwnik spożywczy lub trochę farby. Z otrzymanej pianko liny dziecko próbuje uformować kształt Polski.

- „Biało-czerwone drzewo” – na dużym arkuszu szarego papieru dziecko rysuje białą farbą duże drzewo. Następnie dziecko maluje swoją dłoń czerwoną farbą i odbijając ją na kartce tworzy koronę drzewa.

Inne:

- „Mapa Polski” – oglądamy razem z dzieckiem mapę Polski. Odszukujemy na niej główne rzeki, patrzymy, gdzie znajduje się morze, a gdzie góry. Następnie odszukujemy miejsce, w którym mieszkamy oraz stolicę Polski - Warszawę. Wyjaśniamy, że stolica, to najważniejsze miasto w kraju, gdzie znajdują się wszystkie najważniejsze instytucje.

- Zabawa tropiąca „Znajdę cię!”. Rodzic chowa w domu klocek lub inny przedmiot. Zadaniem dziecko jest odnalezienie go. Rodzic podpowiada według reguły „Ciepło-zimno”.

- Zabawa paluszkowa „Małpki na drzewach”. Dziecko wyciąga rękę na wysokość oczu i naśladuje czynności:

Po drzewach małpki skakały

I tak się zachowywały.

Pierwsza małpka taka mała. (ruszanie najmniejszym palcem)

Druga wciąż się chichotała. (poruszanie palcem obok i naśladowanie śmiechu)

Trzecia mocno ziewała. (zginanie palca środkowego i ziewanie)

Czwarta małpka wciąż płakała. (poruszanie palcem wskazującym, udawanie płaczu)

Piąta małpka tak cmokała. (pokazywanie kciuka i cmokanie)

 

Moje drogie Kubusie!

W zeszłym tygodniu dbaliśmy o naszą Ziemię, czas zadbać o zdrowie nasze i naszego ciała. Jest to ważne szczególnie teraz, gdy wielu ludzi choruje na nową, jeszcze nie do końca znaną chorobę. Wiemy jednak, że jeśli będziemy na siebie uważać, nie spotykać się z wieloma ludźmi to na pewno nic nam się nie stanie. I tego gorąco Wam życzę. Pewnie niejednokrotnie macie już dosyć tego, że nie możecie chodzić do przedszkola, spotykać się z kolegami i koleżankami, chodzić na place zabaw…. To jednak wszystko dla naszego dobra i naszego ZDROWIA. Mam nadzieję, że te kilka propozycji, które mam dla Was na ten tydzień pozwoli Wam trochę zająć sobie czas. Poznamy również nową literę – C.

Pozdrawiam serdecznie

Pani Julia :)

Zabawy w języku niemieckim:

Poznajemy i utrwalamy  kolory

weiß - biały
gelb - żółty
orange - pomarańczowy
rot - czerwony
rosa - pink
lila/violett - fioletowy
hellblau - jasnoniebieski
blau - niebieski
dunkelblau - ciemnoniebieski
braun - brązowy
grau - szary
schwarz - czarny

https://www.youtube.com/watch?v=n-XJM2l5oHs

https://www.dailymotion.com/video/x5gmteq

 

Temat tygodnia VI: W zdrowym ciele zdrowy duch

Wiersz Iwony Rup „Dbamy o zdrowie”

Zdrowie to jest ważna sprawa,

A więc o nie wszyscy dbamy.

Wiele warzyw i owoców

Z apetytem zajadamy.

Jemy sery i jogurty,

Sportem też się zajmujemy…

Uśmiechamy się do wszystkich,

No bo zdrowi być pragniemy.

Po przeczytaniu wiersza rozmawiamy z dzieckiem na temat zdrowia. Dziecko odpowiada na pytania:

- Co to znaczy być zdrowym?

- Jak możemy dbać o nasze zdrowie?

- Co należy zrobić, gdy zachorujemy?

Warto porozmawiać również z dzieckiem na temat zażywania lekarstw. Należy wyraźnie podkreślić, że nie wolno zażywać lekarstw samodzielnie bez kontroli osób dorosłych. Tylko rodzice, po konsultacji z lekarzem, mogą je podawać dzieciom.  Można przypomnieć również dziecku o właściwej higienie jamy ustnej: o tym, że należy myć zęby min. dwa razy dziennie, a najlepiej po każdym posiłku, o tym, że należy szczotkować je 2-3 minuty oraz, że należy odwiedzać stomatologa min. raz w roku.

Polecam film „Czas na zdrowie – pierwsza wizyta dziecka u dentysty”: https://www.youtube.com/watch?v=uM6Wsj1C27w

Karty pracy strona: 8, 9, 10, 11, 12, 13.

Poznanie litery „C”:

-  Zagadki na „C”:

  • To małe warzywo, okrągłe jak kula. Gdy kroisz, szczypie w oczy, w zwie się… (cebula);
  • W sklepach na półkach wartość wskazuje. I wiesz już na pewno, ile coś kosztuje (cena);
  • Jeździ po różnych zakątkach na świecie. Klauna i akrobatów w nim znajdziecie. (cyrk);

- Można zaproponować dziecku zabawę słowną, w której dziecko będzie podawało słowa rozpoczynające się na „C”.

- Dzielenie na sylaby wyrazów rozpoczynających się głoską c oraz przeliczanie sylab. Rodzic podaje dziecku wyraz np. cebula. Dziecko dzieli wyraz na sylaby ce-bu-la i ma ułożyć np. na dywanie tyle klocków ile sylab wymieniło.

- „Masażyk” – dziecko rysuje na plecach rodzica lub rodzeństwa kształt litery C.

- W książce „Poznaję litery i liczby” należy odszukać stronę z literą ”C”

Prace plastyczne:

-  Zabawa rozwijająca małą motorykę: Biedroneczki są w kropeczki” – lepienie biedronki z plasteliny.

- „Słoneczko” – rodzic rysuje dziecku szablon słońca. Dziecko wydziera z żółtego papieru małe kawałeczki, a następnie wykleja nimi narysowany przez rodzica kontur.

- „Aktywny czas z rodzicami” – dziecko przy pomocy kredek rysuje swoją rodzinę podczas aktywnego wypoczynku.

Inne:

- „Zabawy z cebulą”. Potrzebna nam będzie cebula. Dziecko opisuje kolor, zapach i kształt warzywa. Dotyka, wącha, może spróbować pokroić z pomocą rodzica, zachowując ostrożność.  Następnie zastanawiamy się razem z dzieckiem, czego potrzebuje cebula, by rosnąć. Proponuję również założenie „Hodowli szczypiorku”. W tym celu do słoika wkładamy trochę waty na wysokość ok. 2cm. Zwilżamy ją wodą. Na to kładziemy cebulę. Watę zwilżamy codziennie, ale dość delikatnie tak, by cebula nie stała w wodzie. Po tygodniu szczypiorek powinien być gotowy do spożycia.

- Ćwiczenie koncentracji „Druga połowa”. Rodzic rysuje jedną część przedmiotu. Zadaniem dziecka jest dokończenie go. Zabawę zaczynamy od prostych figur takich jak: koło, trójkąt. Później można zaproponować trudniejsze wzory.

- Zabawa paluszkowa „Zajączki”. Dziecko kolejno porusza palcami prawej ręki, zaczynając od kciuka:

„Jeden zajączek wskoczył na łąkę.

Drugi zajączek gonił biedronkę.

Trzeci – odszukał w trawie ślimaka.

Czwarty – oglądał robaka.

Piąty – przyglądał się temu wszystkiemu,

Nastawiał uszy w wielkim zdziwieniu.”

- „Jaki smak?”. To dobra zabawa na poznanie nowych smaków. Rodzic przygotowuje kawałki różnych owoców i warzyw. Zasłania dziecku oczy. Zadaniem dziecka jest używając zmysłów zapachu i smaku, rozpoznać owoc lub warzywo, którego spróbowało. Dziecko określa następnie smak: słodki, słony, gorzki, cierpki, kwaśny. Później rozmawiamy z dzieckiem dlaczego warto jeść owoce i warzywa. Zwracamy także uwagę, że spożywanie zbyt dużej ilości owoców również nie jest dobre, ze względu na zawarte w nich cukry. Zachęcam również do wspólnego wykonania sałatki owocowej.

- Zabawa matematyczna „Po linii”. Rodzic rysuje dziecku na kartce 3 kreski różnej długości. Zadaniem dziecka jest poukładanie na nich fasolek lub innych podobnych przedmiotów. Po wypełnieniu całej długości dziecko przelicza ich liczbę na każdej z nich.

- Zagadki sportowe:

  • Dwie drużyny, bramki dwie. W tym sporcie piłkę kopie się (piłka nożna);
  • Na nartach z wysokiej góry zawodnicy zjeżdżają, dalekie skoki zazwyczaj oddają (skoki narciarskie).
  • Zawodnicy w strojach i czepkach się poruszają, w wodzie rękami i nogami machają (pływanie).
  • Wysocy panowie po boisku biegają, piłkę do kosza celnie wrzucają (koszykówka).
  • Dwie drużyny – między nimi sitaka. Odbijanie piłki to dla nich gratka (siatkówka).

- Zabawa matematyczna „Jaka cyfra?” – rodzic rysuje dziecku cyfrę od 1 do 8. Zadaniem dziecka jest ułożenie tylu klocków, ile wskazuje cyfra.

- Zagadki „Kto to taki?”:

  • Wyciągnie stetoskop i z uśmiechem obsłucha. Zajrzy do gardła, zajrzy do ucha, Stanąć na nogi zawsze ci pomoże. O kim mówimy? O panu… (doktorze)
  • Sprawdzi stan twojego uzębienia. Sprawi, by uśmiech na buzi promieniał. (stomatolog)
  • Kiedy oko boli cię lub zaczynasz widzieć źle, wtedy idź do specjalisty, czyli do… (okulisty)

- Polecam zestaw piosenek, do których można świetnie poćwiczyć również w domu:

https://www.youtube.com/watch?v=9rfdFGvCxkw

- A tutaj zestaw ćwiczeń wspomagających prawidłową postawę ciała:

https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8

Zabawy w języku niemieckim:

Warzywa po niemiecku:

die Tomate (Tomaten) - pomidor

die Gurke (Gurken) - ogórek

der Paprika (Paprika) - papryka

die Karotte (Karotten) - marchewka

die Zwiebel (Zwiebeln) - cebula

der Knoblauch (Knoblauchzehen) - czosnek

die Bohne (Bohnen) - fasola

https://www.youtube.com/watch?v=164cpMx0YIU

 

Kochane Kubusie! Mam nadzieję, że Święta mimo utrudnień upłynęły Wam bardzo wesoło, a Zajączek o Was nie zapomniał :) Uważajcie na siebie, bawcie się tylko w waszych domach lub ogrodach i pozostańcie zdrowi! W tym tygodniu chciałabym Was również zachęcić, aby przy trosce o własne zdrowie nie zapominać również o zdrowiu naszej planety – Ziemi. Można o nią dbać każdego dnia, nawet w domu. Poniżej znajdziecie kilka propozycji :) Pozdrawiam i życzę udanego tygodnia!

Wychowawca Julianna Kołodziej

Temat tygodnia V: Dbamy o naszą planetę.

Wiersz „Trampolinek w kosmosie” Urszuli Piotrowskiej

Mknie Trampolinek w kosmos rakietą,

Żeby się z bliska przyjrzeć planetom.

Patrzy, jak krążą, krążą bez końca

Po swych orbitach wokoło Słońca

I po kolei nazwy wymienia:

Najpierw Merkury, Wenus i Ziemia,

Mars jest następny, za Marsem Jowisz

(wierzyć możecie Trampolinkowi)

I dalej Saturn, a za nim Uran,

Wreszcie na końcu mamy Neptuna!

Mknie Trampolinek, goni komety,

Kosmos podziwia z okien rakiety.

Zapas paliwa ma jeszcze spory,

Chętnie odwiedza więc gwiazdozbiory

I Niedźwiedzicom, Dużej i Małej,

zdjęcie za zdjęciem robi wspaniałe.

Kurs teraz nowy na Księżyc bierze

I już po chwili biega w kraterze,

a za nim łazik krok w krok się kręci,

bo na zabawę ma wielkie chęci.

Koniec zabawy, bo Ziemia wzywa!

Czy ta wyprawa była prawdziwa?

Pytania do wiersza:

  1. Czym Trampolinek wybrał się w podróż?
  2. Czemu chciał się przyjrzeć?
  3. Po czym krążą planety?
  4. Dookoła czego krążą planety?
  5. Jakie planety widział Trampolinek?

Film o Układzie Słonecznym      https://www.youtube.com/watch?v=Aug7FRYvIHU

Dziecko może spróbować odwzorować Układ Słoneczny z plasteliny lub innego materiału.

Karty pracy część 4 strona: 3, 4, 5, 6, 7.

Poznanie cyfry „8”:

- Chodzenie stopa za stopą po wstążce ułożonej w kształt cyfry 8;

- Rysowanie cyfry 8 na plecach brata, siostry lub rodzica;

- Zapoznanie z wyglądem linijki – odnalezienie na podziałce cyfry 8. Próba mierzenia przedmiotów np. klocków przy pomocy linijki.

- Rodzic rozkłada na dywanie dwa koła np. z szarfy lub ze sznurka. W jednym z nich kładzie 8 dowolnych przedmiotów, a w drugim mniej lub więcej. Dziecko dodaje lub odejmuje przedmioty tak, aby w każdym zbiorze było po 8.

- W książce „Poznaję litery i liczby” należy odszukać stronę z cyfrą ”8”.

Prace plastyczne:

- „Biedronka” – potrzebny będzie czerwony talerzyk papierowy (można również biały pomalować farbą), czarne arkusze papieru, biała kredka, czarna włóczka, nożyczki, klej. Z czarnego papieru wycinamy pasek, który przyklejamy na środku talerzyka, tak aby podzielić go na pół. Następnie z tego samego koloru wycinamy głowę biedronki i czarne kółka-kropki. Wszystko przyklejamy. Rysujemy białą kredką biedronce oczy, a na koniec na bokach doklejamy nóżki z czarnej włóczki – 6 kawałków takiej samej długości.

- „Moja grzechotka” – do plastikowej butelki wsypujemy drobną kaszę (jaglaną, manną) do więcej niż połowy objętości. Butelkę zakręcamy i ozdabiamy elementami wyciętymi z kolorowego papieru samoprzylepnego.

- „Gąbczaste pieczątki” – dziecko wycina z gąbki różne, wymyślone przez siebie kształty. Tak przygotowane pieczątki moczy w farbie i odbija na kartkach.

-„Dyrygent” – rodzic włącza dziecku dowolny utwór muzyki poważnej. Dziecko na kartce maluje w takt muzyki – raz szybciej raz wolniej.

- „Ja w lesie” – ponieważ nie możemy wyjść na spacer do lasu przeniesiemy się do niego na kartce papieru. Dziecko powinno zastanowić się, jaką rolę pełni las i rosnące w nim drzewa oraz o jakich zasadach zachowania w lesie trzeba pamiętać. Następnie zamyka na chwilę oczy i wyobraża sobie siebie w leśnym środowisku. Odwzorowuje swoje wyobrażenia na kartce.

Inne:

- Zabawa paluszkowa „Co pokazują moje dłonie?” – rodzic układa z rąk jakiś konkretny kształt, a dziecko musi odgadnąć co to. Następnie zamieniają się rolami.

- Zabawa utrwalająca litery „Szukam liter w książce” – dziecko w dowolnej książce z dużymi literami wyszukuje literę podaną przez rodzica.

- Rozmowa z dzieckiem na temat segregacji odpadów w domu. Przypomnienie dziecku, do którego pojemnika powinny trafić które odpady. Dziecko może podać propozycje co zrobić, aby śmieci było mniej. Rozmowa na temat recyklingu – ponownego wykorzystania odpadów. Dziecko może spróbować wykonać zabawkę z butelki, pojemnika po jogurcie, nakrętek puszki itp.

- Rozmowa z dzieckiem na temat oszczędzania wody i energii na podstawie wiersza I. Rup „Czy woda jest potrzebna?”-> zakładka Wierszyki i piosenki -> Kubusie.

- Dokonanie przez dziecko wyboru zachowania sprzyjającego oszczędzaniu wody i energii:

  • Kąpiel pod prysznicem czy w wannie?
  • Kubek do płukania zębów wypełniony do połowy czy kran z odkręconą wodą podczas mycia zębów?
  • Nieużywana ładowarka wpięta do kontaktu czy kontakt bez podłączonych urządzeń?

- Zagadki:

  • Płynie w kranie i w strumyku, w morzu też jest jej bez liku (woda);
  • Mniejszy lub większy, porośnięty drzewami. W nim sarnę czy dzika spotkasz czasami (las);
  • Na ścianie w gniazdku ma swe mieszkanie. Płynie w przewodach światło nam daje (prąd);

 

                                

 

Drodzy Rodzice!

W tym niełatwym dla nas wszystkich czasie, będę chciała proponować Państwu karty pracy oraz prace plastyczne, które w wolnej chwili możecie wykonać razem z dzieckiem. Każdego tygodnia będę zamieszczała treści, które na dany tydzień są przeznaczone. Obecnie wypełniamy 3 część Kart Pracy. Jeżeli zauważycie Państwo niewypełnione wcześniejsze karty (np. dziecko dużo chorowało) również możecie je uzupełnić. Oczywiście pragnę zapewnić, że podane aktywności to jedynie propozycje, a ich wykonywanie nie jest obowiązkowe. Mam nadzieję, że ten trudny okres szybko minie i wszyscy ZDROWI spotkamy się ponownie w przedszkolu.

Wychowawca

Julianna Kołodziej

 

Kochane Kubusie, przesyłamy Wam kilka zdjęć z spędzonych razem chwil w przedszkolu. Mamy nadzieję, że tak jak my z wielką radością pooglądacie zdjęcia i z sentymentem wrócicie do "przedszkolnych przygód". Nie martwcie się, jeszcze trochę i się spotkamy!

Pozdrawiamy serdecznie Pani Julia i Pani Kasia :)