Optymistyczny anglista
„Nie jesteśmy w stanie nauczyć dzieci wszystkiego.
Możemy tylko pomóc, by odkryli to we własnym wnętrzu”
Galileusz
A jednak angielski! To niesamowite jak zawrócił wszystkim w głowie! Nowo odkryty świat języka angielskiego daje wielkie możliwości nazywania tych samych rzeczy inaczej – dostarcza nowy sposób postrzegania otaczającej nas rzeczywistości. Ułatwia eksplorację współczesnego świata. Język angielski zafascynował nie tylko dzieci, ale i rodziców, których rosnące zainteresowanie dalszą nauką języka angielskiego ich pociech, znalazło odzwierciedlenie w drugiej innowacji pedagogicznej, będącej niejako kontynuacją pierwszej „Optymistyczny anglista”. Nauka języka angielskiego w przedszkolu nie powinna być kojarzona z przymusem, obowiązkiem, czy wymaganiami, lecz pełna aprobaty, zabawy i radości. Na tym etapie edukacyjnym nie należy spodziewać się od dzieci zbyt dużo, nie możemy ich krytykować, a tym samym zniechęcać, gdyż osiągnięty efekt będzie odwrotny od zamierzonego. „Dzisiejsze nieśmiałe dziecko, to to, z którego wczoraj się śmialiśmy” (R. Russell). Naszym zadaniem jest więc wspieranie, a nie stresowanie i przyspieszanie poznawania języka obcego. Oczywiście, rezultaty będą się różnić w zależności od indywidualnych możliwości dzieci, niemniej jednak wszystkie zaczną porozumiewać się po angielsku. Innowacja pedagogiczna „Optymistyczny anglista” umożliwi dzieciom zbudowanie solidnej bazy, na podstawie której będą mogły oprzeć swoją znajomość języka angielskiego na późniejszych etapach edukacji.
Motywacja wprowadzenia innowacji i oczekiwania z nią związane:
Pomysł innowacji „Optymistyczny anglista” powstał w odpowiedzi na rosnące zainteresowanie ze strony rodziców, którzy wykazali chęć dalszej nauki języka angielskiego, po ukończeniu innowacji pedagogicznej „Kangurek i Tygrysek – anglistą”. Innowacja pedagogiczna prowadzona w roku szkolnym 2015/2016 tak pozytywnie wpłynęła na rozwój dzieci i ich zaangażowanie w zajęcia, że postanowiłyśmy nadal bawić się „po angielsku” z najmłodszymi przedszkolakami, które wbrew pozorom wykazują największe zainteresowanie i samoistnie chłoną język obcy. Język angielski stanowi element niezbędny we współczesnym życiu. Bez wątpienia jest filarem późniejszych sukcesów edukacyjnych, a co za tym idzie i zawodowych. Dlatego świadomy proces edukacji lingwistycznej prowadzony od najmłodszych lat pozwoli na zbudowanie mocnych gramatyczno – leksykalnych podstaw języka angielskiego, które zwiększą szansę osiągnięcia sukcesu edukacyjnego w późniejszych etapach kształcenia. Stąd potrzeba innowacji jest tak ważna. Efektem innowacji jest przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym, stworzenie odpowiednich podwalin ku temu, wykształcenie pozytywnego stosunku do języka angielskiego, zaciekawienie nim, a nie nauczenie języka obcego.