Kangurek i Tygrysek - anglistą
„Dziecko jest zapowiadającą się zorzą człowieczeństwa,
istotą chłonną i ciekawą wielkiego świata ludzi"
S. Szuman
Ach, ten angielski! Dlaczego stał się tak niezwykle istotny? Czy słuszne jest nauczanie języka angielskiego od najwcześniejszych lat? Te i wiele innych pytań spędzają sen z powiek wielu organizatorom procesu nauczania i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym. Pędzący, nieustannie zmieniający się świat, otwarty na ludzi mieszkających nawet w najodleglejszych zakątkach ziemi wymaga od nas umiejętności porozumiewania się w wielu językach, a zwłaszcza w języku angielskim. Wbrew pozorom język ten już dawno przekroczył próg przedszkola i wydaje się, że zostanie tam na zawsze. Język angielski w przedszkolu powinien być organizowany w sposób lekki i przyjemny dla dziecka. Warto więc, by edukacja dzieci w tym wieku była realizowana jako proces, który dzieje się niejako samoistnie, niezauważony, a przy tym owocny. Kluczem do językowego sukcesu dzieci w wieku przedszkolnym są odpowiednio zorganizowane i przeprowadzone w formie zabawy zajęcia, rozwijające indywidualne talenty dzieci, które z wielkim entuzjazmem przystąpią do eksploracji świata kryjącego wiele interesujących tajemnic.
Motywacja wprowadzenia innowacji i oczekiwania z nią związane:
Pomysł innowacji „Kangurek i Tygrysek – anglistą” powstał w odpowiedzi na rosnące zainteresowanie ze strony rodziców, którzy wykazali chęć zapoznawania, osłuchiwania się dzieci z językiem obcym – angielskim już od najmłodszych lat. Dynamicznie rozwijający się świat XXI wieku niejako narzuca potrzebę dostosowania wychowania i kształcenia przedszkolnego do zmian wynikających z postępu naukowo – technicznego. Język angielski jest obecny praktycznie w każdej dziedzinie życia, dlatego warto, aby młode pokolenie wzrastało nie tylko w otoczeniu polskojęzycznym, ale również wielojęzycznym (anglojęzycznym). Młody człowiek zmuszony jest do posługiwania się językiem obcym w stopniu komunikatywnym. Możliwości poznawcze i naturalna potrzeba nauki są najsilniejsze właśnie wśród dzieci w wieku przedszkolnym. Świadomy proces edukacji lingwistycznej prowadzony od najmłodszych lat pozwoli na zbudowanie mocnych gramatyczno – leksykalnych podstaw języka angielskiego, które zwiększą szansę osiągnięcia sukcesu edukacyjnego w późniejszych etapach kształcenia. Stąd potrzeba innowacji jest tak ważna. Efektem innowacji jest przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym, stworzenie odpowiednich podwalin ku temu, wykształcenie pozytywnego stosunku do języka angielskiego, zaciekawienie nim, a nie nauczenie języka obcego.