Eksperymentuj i baw się
"Nikt nie ma na własność wschodu słońca, który zachwycił nas pewnego wieczoru [...] Tak samo jak nikt nie może mieć na własność pochmurnego popołudnia i deszczu dzwoniącego o szyby [...] ani też magicznej chwili, gdy fala morska rozbija się o skały. Nikt nie może mieć na własność tego co na Ziemi najpiękniejsze, ale każdy może to poznać i pokochać."
Paulo Coelho
Ale dlaczego? Proste pytanie, które pada niezliczoną ilość razy z ust dzieci. Wrodzona ciekawość będąca motorem do odkrywania ciągle czegoś nowego, konfrontowania się z nieznanymi sobie do tej pory rzeczami i zjawiskami ze swojego otoczenia. Dzieci całymi dniami robią badania i dokonują odkryć, a co za tym idzie, wciąż zdobywają nowe wiadomości. Związek między myśleniem i działaniem jest ważny dla rozwoju zmysłów, a zrozumienie jest jednym z najbardziej podstawowych doświadczeń. Kreatywne, konstruktywne, oparte na współdziałaniu i doświadczaniu uczenie się wspomaga samodzielność. Warunkiem koniecznym do tego są przestrzeń dla fantazji i wolności w realizacji własnych pomysłów. Z tego względu dzieci potrzebują własnych doświadczeń związanych z nauką, możliwości podążenia okrężną lub boczną drogą. Ścieżki nauki są bowiem pełne prób i błędów. Psychologia rozwojowa dowodzi, że właśnie u małych dzieci istnieją struktury myślowe umożliwiające zrozumienie powiązań i zależności występujących w naukach ścisłych. Rozwój poznawczy dzieci postępuje zaś najszybciej, kiedy dzieci działają same, umieją wykorzystać zdobytą wiedzę i w ten sposób uczyć się kolejnych rzeczy. Właśnie samodzielna konfrontacja poprzez zabawę ze zjawiskami przyrodniczymi wspiera cztery główne zakresy kompetencji: znajomość samego siebie, kompetencje społeczne, znajomość świata materialnego i umiejętność zdobywania nowej wiedzy.
Żyjemy w bardzo ciekawym świecie. Wciąż jest wiele rzeczy do odkrycia dla dorosłego człowieka, a co dopiero dla dziecka?! Nawet na co dzień, w przedmiotach, które znajdują się wokół nas. Toteż powstał pomysł innowacji pedagogicznej „Eksperymentuj i baw się!”, która pomoże dzieciom w wieku przedszkolnym lepiej poznać i zrozumieć nasz jakże barwny i różnorodny świat. Do eksperymentowania nie potrzeba specjalnego laboratorium – już sam kontakt z otoczeniem może prowadzić do fascynujących nowych odkryć, jeśli nauczymy się stawiać właściwe pytania i wykażemy pewną naukową dociekliwość. Ciekawość dzieci, zainteresowanie otoczeniem i wreszcie samodzielność przyczynią się do rozwoju umiejętności badawczych. Poprzez aktywne zdobywanie wiedzy oraz umiejętności dzieci odkrywają, badają, zbierają doświadczenia związane z codziennością, otaczającą nas przyrodą, a także rozwijają rozumienie naukowe i techniczne. Dzięki wymianie opinii mali badacze rozwijają jednocześnie umiejętności komunikacyjne i kooperacyjne. Aktywnie rozwija się więc proces uczenia się, gdy dzieci w wyniku niezależnych działań projektują strategie rozwiązania problemu i w sposób zróżnicowany postrzegają swoje otoczenie, potrafią wykorzystać zdobytą wiedzę w nowych sytuacjach, uczą się stawiać hipotezy, a także snuć przypuszczenia. Aby móc tego wszystkiego doświadczyć, dzieci potrzebują stymulującego otoczenia, w którym jest miejsce na dziecięcą ciekawość i na samodzielną konfrontację z ich własnym środowiskiem. I właśnie taką rolę ma pełnić Innowacja pedagogiczna „Eksperymentuj i baw się!” – rolę pobudzania dzieci w wieku przedszkolnym do dociekań badawczych – samodzielnych lub w towarzystwie innych dzieci, czy dorosłych, do sprawdzenia się i do ciągłego poznawania nowych rzeczy poprzez zaspokajanie własnej ciekawości.