Super programowanie na dywanie z Robotem Photon
„Jeśli umiecie diagnozować radość dziecka i jej natężenie, musicie dostrzec, że najwyższą jest radość pokonanej trudności, osiągniętego celu, odkrytej tajemnicy. Radość tryumfu i szczęście samodzielności, opanowania, władania"
J. Korczak
Dlaczego warto uczyć dzieci korzystania z nowoczesnych technologii? Czy programowanie nie może odbywać się bez użycia tabletu, czy komputera? Przecież do nauki programowania można wykorzystać wiele elementów powszechnie obecnych w przedszkolach, na przykład układanki typu „sudoku” czy klocki, a nawet zwykłą kartkę papieru. Oczywiście, że można, ale nowoczesne technologie stanowią przyszłość młodego pokolenia! Współczesny świat nigdy jeszcze nie rozwijał się w tak zawrotnym tempie, a kontakt z nowoczesnymi technologiami jest nieunikniony, a nawet niezbędny. Wychodząc temu naprzeciw uczymy dzieci jak bezpiecznie i pożytecznie korzystać z urządzeń cyfrowych, tak samo jak uczymy je pisania i czytania. Aby zrozumieć tę analogię przypomnijmy sobie historyczne czasy, kiedy większość ludzi nie potrafiła pisać ani czytać, a w razie potrzeby korzystali z pomocy wynajętych specjalistów. Dziś taką sytuację trudno nam sobie wyobrazić. A przecież podobnie się dzieje, kiedy chcemy zaprogramować nasz komputer. W niedalekiej przyszłości będziemy bowiem traktować umiejętność programowania na równi z umiejętnościami pisania i czytania. Właściwie już teraz nie wystarczy posiadanie umiejętności interakcji z nowymi technologiami, trzeba umieć je samemu tworzyć.To, co dla nas – dorosłych – jest nową technologią, dla dzieci jest „naturalnym elementem krajobrazu”. Zadaniem wychowawców, rodziców jest ustrzec dzieci przed negatywnymi skutkami korzystania z tzw. elektroniki, ale nie przed samą technologią. Jednym ze sposobów jest nauka programowania dla najmłodszych. Dzieci, które będą umiały tworzyć programy komputerowe, będą mniej naiwne i zwyczajnie bezpieczniejsze w sieci. Przestaną być bezmyślnymi odbiorcami wszystkich treści, jakie znajdą się na ekranie. Znając podstawy programowania, będą wiedziały, że to, co im się wyświetla, ktoś właśnie w ten sposób zaplanował. Kontakt z nowymi technologiami jest narzędziem, które ułatwia nam zdobywanie informacji, naukę oraz rozrywkę. „Tablet jest dziś częścią piórnika” – to pokazuje, że tablet czy komputer nie jest przedmiotem samym w sobie, na którym powinniśmy być skupieni, ale uzupełnieniem naszego codziennego życia. To nie człowiek ma być oddanym technologii. Trzeba kształtować takie nawyki, żeby ją umiejętnie wykorzystać do swoich celów. W takim kierunku idzie edukacja na świecie. Na tym chcemy się skupić podczas realizacji innowacji „Super programowanie na dywanie z robotem Photon”.