Nowa strona Publicznego Przedszkola w Chróścicach
Uwaga!
Drodzy rodzice! Od stycznia w grupie Tygrysków nastąpiła zmiana wychowawcy.
Wychowawcą tej grupy została Pani Julia Pampuch.
Drodzy Rodzice!
W dniu 16 grudnia w naszej grupie odbędzie się uroczysta wigilia. W tym dniu nagramy również dla Państwa świąteczne występy wraz z życzeniami.
Uprzejmie proszę, aby tego dnia dzieci były ubrane odświętnie.
Julia Pampuch
Drodzy Rodzice!
Przedstawiamy proponowane przez nas podręczniki na przyszły rok szkolny dla 5-latków. Nasz wybór został zaakceptowany przez przedstawicieli Rady Rodziców, którzy podjęli się złożenia zamówienia dla całej grypy dzieci. Koszt pakietu wynosi 133zł (opłata we wrześniu). Jeśli ktoś z Państwa ma coś przeciwko prosimy o kontakt. Poniżej zamieszczamy link, pod którym można zobaczyć książki.
https://www.wsip.pl/oferta/cykle/wychowanie-przedszkolne/pieciolatki/planeta-dzieci-pieciolatek/
Kochane Tygryski,
To już nasz ostatni tydzień zajęć zdalnych przed wakacjami. Bardzo dziękuję Wam i Waszym Rodzicom za wszystkie wykonane zdania oraz prace plastyczne. Mam nadzieję, że we wrześniu zobaczymy się już wszyscy w przedszkolu. Serdecznie Was pozdrawiam i życzę zdrowych, bezpiecznych wakacji – pełnych radości oraz niezapomnianych przygód.
Beata Mojsiejewicz
1. Na wstępie zagadka:
Kto mi powie, jaki to czas
Gdy przedszkole idzie w las
Mama z Tatą w piłkę grają
I wszyscy się opalają.
W tym magicznym czasie
Grzyby rosną w lesie
Woda ciepła w morzu
W górach też nie gorzej
Lubię taki czas
Mogę długo spać, kto mi powie
Jak ten czas się zowie?
(WAKACJE)
2. Rozmowa na temat kończącego się roku przedszkolnego.
Co najbardziej utkwiło Ci w pamięci z tego roku, który minął?
Z najbardziej lubiłeś się bawić? Czym lubiłeś się bawić?
„Gdzie można pojechać na wakacje?” – swobodne wypowiedzi dzieci,
3. Zabawa ruchowa „Bierzemy misia w teczkę jedziemy na wycieczkę”.
Wyobraźcie sobie, że za chwilkę wybieramy się na długą wycieczkę. Najpierw musimy zapakować nasz niewidzialny pleckach, w potrzebne nam rzeczy: zabieramy, ubrania, buty, jedzonko, aparat i lornetkę. Uwaga wyruszamy najpierw jedziemy w góry, musimy się na nie wspinać. Mamy bardzo ciężki plecak, wiec dużo nas to sił kosztuje. Teraz nad morze, musimy przepłynąć kawałek (należy naśladować ruchem, tak jakby wykonywało się te czynności). Następny przystanek to wieś, kosimy trawę i karmimy koniki i krówki (dzieci naśladują ruch koszenia trawy – nauczyciel demonstruje). Po takiej wycieczce wracamy do domu, zdejmujemy ciężki plecak i kładziemy się na dywanie i głęboko oddychamy.
4. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas wakacji: wysłuchanie wiersza „Wakacyjne rady” W. Bodalskiej:
Głowa nie jest od parady
służyć musi dalej.
Dbaj więc o nią i osłaniaj
kiedy słońce pali.
Płynie w rzece woda
chłodna, bystra, czysta,
tylko przy dorosłych
z kąpieli korzystaj.
Jagody nieznane
gdy zobaczysz w borze -
Nie zrywaj! Nie zjadaj! -
bo zatruć się możesz.
Urządzamy grzybobranie
jaka rada stąd wynika?
Gdy jakiegoś grzyba nie znasz
nie wkładaj go do koszyka.
Biegać boso jest przyjemnie,
ale ważna rada:
- idąc na wycieczkę pieszą
dobre buty wkładaj!
5. Wysłuchanie wiersza pt. „Znamy numery”
Jeśli dzieje się coś złego A ty w domu jesteś jeden,
Pan policjant ci pomoże Wykręć 997.
Jeśli dym gdzieś albo ogień,
Po telefon szybko gonisz Strażak wnet nadjedzie prędko 998 dzwonisz.
A gdy ktoś jest bardzo chory Łap telefon w swoje rączki,
Pogotowie już nadjeżdża Wykręć tylko 3 dziewiątki (999)
6. „Dokończ zdanie” – zabawa słowna.
Morze jest….. (słone, głębokie, czyste, zimne, groźne, wzburzone).
Góry są…
Plaża jest…
Jezioro jest…
7. Zabawa ruchowa przy piosence „Razem z latem ja”.
1. Chodzi złote lato
w kapeluszu z kwiatów.
W rękach ma latawiec,
biega z nim po trawie.
Ref.:
Hopsa, hopsasa, razem z latem ja,
Hopsa, hopsasa, razem z latem ja.
2. Czasem dla ochłody
lato zjada lody.
Zjada je powoli,
gardło go nie boli.
Ref.:
Hopsa, hopsasa, razem z latem ja,
Hopsa, hopsasa, razem z latem ja.
https://www.youtube.com/watch?v=AHwM17Zw5Gw
8. Zabawa dydaktyczna :” Wolno- nie wolno”
Dzieci odpowiadają : wolno/ nie wolno
Sytuacje:
- Chłopiec opalał się przez dłuższy czas na kocu , chce teraz się wykąpać i wbiega szybko do wody zanurzając się natychmiast. Czy może tak postąpić?
- Dzieci pod wieczór przyszły na plażę się wykąpać na plaży nie ma już ratownika. Czy mogą wejść do wody?
- Dzieci chcą wejść do wody na maszcie zawieszona jest biała flaga, dzieci twierdzą ze mogą wejść do wody. Czy to prawda?
- Podczas pobytu na plaży zerwał się silny wiatr , który przygonił burzę część plażowiczów pływa dalej w basenie. Czy mogą oni pływać podczas burzy?
9. Śpiewające Brzdące - Rodzinna Wycieczka
Rodzinna wycieczka Śpiewających Brzdąców to opowieść o bezpieczeństwie w trakcie rodzinnych wypraw.
https://www.youtube.com/watch?v=tlCH6BFEISg
10.„Statkiem czy samolotem?” – zabawa plastyczna. Kolorowanie wspólnie z rodzicami wybranych przez dzieci kolorowanek tematycznych ze zwróceniem uwagi na precyzyjną pracę w obrębie konturu i właściwy dobór kolorów.
Witajcie Tygryski!
Kolejny tydzień nauczania zdalnego przed nami, zapraszam Was do wspólnej zabawy! Mam dla Was kolejną porcję ćwiczeń i zadań, które możecie zrealizować w domu. Życzę przyjemnego tygodnia i pozdrawiam Was serdecznie!
Temat tygodnia: Nadchodzą wakacje
Na wakacje ruszać czas
Za dni kilka –o tej porze
będę witać polskie morze.
Bo najbardziej mi się marzy
żeby bawić się na plaży.
A ja chciałbym dotknąć chmury
i dlatego jadę w góry.
Razem z mamą, razem z tatą
w górach lubię spędzać lato.
Ja na morze nie mam czasu.
Wolę jechać het- do lasu.
I tam z dziadkiem zbierać grzyby
albo w rzece łowić ryby.
Dla mnie to najlepsza pora
żeby wskoczyć do jeziora.
Nie chcę w upał chodzić w góry.
Wolę jechać na Mazury.
Morze, góry, las i rzeka;
Wszystko to już na nas czeka.
Bo zaczęło się już lato
Jedźmy mamo, jedźmy tato.
Opowiadanie
,,Wreszcie wakacje” – powiedziała Ola budząc się rano w pokoju z widokiem na morze. To były wyczekiwane wakacje po długim roku szkolnym, obfitym w przygody i uroczystości.
,,Jemy śniadanie i wychodzimy na plażę”- powiedziała mama. Po pysznej jajecznicy Ola, jej siostra Ala i tata byli już gotowi do wyjścia. Cała rodzina wyruszyła na plażę. Po drodze zatrzymali się przy budce z lodami. Lody były kolorowe a wybór niespotykanie duży. Ola i Ala nie mogły się zdecydować .
Kiedy Ola wybrała już malinową i pistacjową gałkę spostrzegła budkę z kolorowymi muszelkami i innymi pamiątkami z wakacji. Szybko do niej pobiegła, bo przecież obiecała babci muszelki. Gdy z zapartym tchem oglądała pamiątki nagle zobaczyła, że jest sama. A gdzie mama i tata?
Ola szybko wybiegła ze sklepiku, ale rodziców nie było widać w pobliżu. Natychmiast udała się do pani kasjerki i powiedziała że się zgubiła, że się nazywa Ola Nowak. Pani kasjerka powiadomiła ratownika. Po chwili przez megafon zabrzmiał komunikat o znalezionej dziewczynce Oli. Po 10 minutach do sklepiku dotarli rodzice, którzy również szukali córki. Na szczęście wszystko skończyło się dobrze. Ola już na zawsze zapamięta, że nie wolno oddalać się od rodziny.
W wygodnych wagonach
pasażerów wiezie
maszynista siedzi
w nim na samym przedzie. (pociąg)
Ma pedały, kierownicę,
koła dwa lub cztery,
jeździsz na nim,
kiedy inni chodzą na spacery. (rower).
Ma ogromne skrzydła,
fruwa wysoko.
Kiedy wystartuje
leci ku obłokom. (samolot)
Pokonuje morskie fale,
szybko płynie w dal.
Nie lęka się sztormów
i wzburzonych fal. (statek)
Na niebie płyną obłoki, świeci słońce,
przedszkolaki wybrały się na letni spacer
po drodze spotkały panią na szpileczkach,
pana w trampeczkach
tu stąpały słonie
i biegły konie,
wtem przemknęła szczypaweczka,
spadł drobniutki deszczyk.
Czy przeszedł cię dreszczyk?
http://123kidsfun.com/images/pdf/draw_the_other_side/123kidsfun_com_draw_the_other_side_7.pdf - narysuj drugą część słońca według symetrii
https://www.dropbox.com/s/2q4bbzjra3etanb/5-Trace%20and%20color-seahorse.pdf?dl=0 - rysowanie po śladzie – konik morski
https://www.woojr.com/summer-preschool-worksheets/ - zbiór kart pracy – rysuj po śladzie, wytnij i przyklej w odpowiednie miejsce
http://123kidsfun.com/color-by-number-summer-coloring-pages-for-kids-printable/ - kodowanie – pokoloruj według numeru – lody, plaża, słońce, krab, wyspa z palmami
http://www.supercoloring.com/puzzle-games/count-ocean-animals-puzzle-worksheet - liczenie – oceaniczne zwierzęta
https://drive.google.com/file/d/1BT2FFt4pfPwVzWbItCRNrMB22_Tl6VL7/view - gra typu dooble – wakacje
https://www.firstpalette.com/craft/mini-beach.html - mini plaża z talerzyka papierowego
https://iheartcraftythings.com/bottle-cap-art-fish-and-flower-scene.html - rybki w morzu z plastikowych zakrętek
https://funfamilycrafts.com/category/seasonal-holiday/seasons/summer/beach-crafts/ - zbiór prac plastycznych, technicznych, manualnych związanych z plażą, morzem, wakacjami
https://www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-lato/
https://www.easypeasyandfun.com/summer-coloring-pages/
Witajcie Tygryski!
Kolejny tydzień nauczania zdalnego przed nami, zapraszam Was do wspólnej zabawy! Mam dla Was kolejną porcję ćwiczeń i zadań, które możecie zrealizować w domu. Życzę przyjemnego tygodnia i pozdrawiam Was serdecznie!
P.S. Zapraszam po odbiór prezentów z okazji Dnia Dziecka - tych, którzy jeszcze nie zdążyli tego zrobić.
TEMAT TYGODNIA: Na moim podwórku
Rodzic czyta treść rymowanki, a dzieci ilustrują ją ruchem.
Na paluszki się wspinamy,
w górę rączki wyciągamy,
do podłogi dotykamy
i ze sobą się witamy.
Dzień dobry!
Czy lubicie się bawić?
Co to jest zabawa? (zabawa to czynność podejmowana przez dziecko dobrowolnie dla przyjemności).
Czy w czasie zabawy należy być jakoś specjalnie ubranym? (odzież powinna być luźna, wytrzymała na rozdarcie - zabezpiecza przed skaleczeniem; czasami trzeba stosować zabezpieczenia ochronne, jak np. kask ochronny lub ochraniacze na kolana).
Na naszym podwórku |
Kochane przedszkolaki!
Jaś jest leniuszkiem i w ogóle nie wychodzi na podwórko. Zamiast bawić się z innymi dziećmi na placu zabaw, woli oglądać bajki w telewizji. A przecież na placu zabaw jest bardzo dużo różnych zabawek i sprzętów, które mogą sprawić nam mnóstwo radości. Ciekawe czy je znacie…? Przekonamy się o tym, jeśli rozwiążecie zagadki, które dla Was przygotowałam.
Mała deseczka
na długim sznurze,
raz jesteś na dole,
raz jesteś w górze. /huśtawka/
Na czym jeździsz wesoło
i kręcisz się w koło? /karuzela/
Plastikowe raczki na dość długim sznurku.
Można na niej skakać latem na podwórku. (skakanka)
Kolorowa kula, trzeba ja nadmuchać
By przez całe lato turlać ją i rzucać. (piłka)
Są na nich huśtawki, ławki i drabinki,
Latem się tu bawią chłopcy i dziewczynki. (plac zabaw)
Kiedy lato spędzasz w mieście, chcesz poszaleć w wodzie czasem.
Poproś mamę , tatę, siostrę, żeby wzięli cię na …..(basen)
Podobna do łyżki, lecz nikt nią nie jada,
Chętnie do wiaderka, żółty piasek wkłada. (łopatka)
-Ni to narta, ni to wrotka. Mówiąc między nami:
to zwyczajny kawał deski z czterema kółkami. (deskorolka)
Gdy jest pełne, to za ucho mogę nieść je wszędzie.
Jeszcze grabki i łopatka, prawie komplet będzie! (wiaderko)
Ma pedały, kierownicę, koła dwa lub cztery,
jeździsz na nim, kiedy inni chodzą na spacery. (rower)
-Postaw na niej jedną nogę,
a natychmiast rusza w drogę. (hulajnoga)
Rodzic czyta kolejno zdania odnoszące się do treści zajęć. Gdy dzieci uznają, że zdanie jest prawdziwe, podnoszą ręce w górą i pokazują „słoneczka”, a gdy uznają, ze zdanie jest fałszywe, uderzają dłońmi o podłogę.
Aby być zdrowym, trzeba się codziennie rano gimnastykować. PRAWDA
Aby być zdrowym, trzeba oglądać bardzo dużo bajek w telewizji. FAŁSZ
Aby być zdrowym, trzeba uprawiać różne sporty, np. grać w piłkę, pływać, czy jeździć na rowerze. PRAWDA
Aby być zdrowym, trzeba spędzać dużo czasu przed komputerem. FAŁSZ
Aby być zdrowym, trzeba wychodzić często na plac zabaw i przebywać na świeżym powietrzu. PRAWDA
Pewnego dnia, po przyjściu dzieci do przedszkola, pani zapytała: Czy zauważyliście, kto jest nieobecny dzisiaj w przedszkolu? Ula i Rafał – odpowiedziały dzieci chórem. Czy wiecie, dlaczego ich nie ma? – pyta pani dalej. W Sali zapanowała cisza. Pani chwilę myślała, a potem powiedziała: - Leżą w szpitalu na obserwacji. – Dlaczego ich muszą obserwować? – spytała Kasia. – Bo zapomnieli jak się bezpiecznie bawić. – To chyba nieprawda – powiedział Adam. – Ja często bawię się z Rafałem i zabawy z nim są Fajne. - widzisz Adasiu, fajna zabawa, jak ty to nazywasz, nie zawsze jest bezpieczna. Ula i Rafał wybrali zabawę, jazdę na rowerze. Oddalili się od domu i wjechali rowerami 3 w głęboki dół. Szczęściem rodzice, szybko to zauważyli i wezwali pomoc . Teraz w szpitalu lekarze obserwują, czy ten wypadek nie uszkodził im jakiegoś narządu wewnątrz ciała. W iem to od ich rodziców, jak również to, że nie mieli założonych kasków. - Moja mama ciągle przypomina mi o tym, j ak wsiadam na rower – dodał Janek. - W szystko to prawda, ale oni nie posłuchali rad, ani zakazów rodziców. - A czy wy wiecie, jak bawić się bezpiecznie, np. na placu zabaw? – zapytała pani. Po chwili ciszy podniósł się do góry las rąk. Dzieci podawały przykłady wielu mądrych, bezpiecznych zabaw na placu zabaw, podwórku, nad morzem itp.
Burza mózgów „Co może się przydarzyć, jak nie będziemy przestrzegać zasad bezpieczeństwa podczas zabaw”?
Dziecko powtarza następujące czynności:
- Macha chustką za sobą, przed sobą, puszcza ją na podłogę i podnosi.
- Porusza chustką wysoko nad głową i nisko nad podłogą.
- Umieszcza chustkę na głowie, robi skłon i patrzy jak chustka opada, stoi na chustce.
- Kładzie chustkę na podłodze, wykonuje dowolny taniec przy muzyce wokół chustki.
https://www.youtube.com/watch?v=EkDzE_EHH_A
Zachęcam również do zabaw na podwórku z zabawkami wymienionymi w zagadkach.
Kochane dzieci!
Życzę Wam dzieciaki,
Miejcie wesołe buziaki.
Lodów w każdą niedzielę,
A dziś prezentów wiele.
Bardzo nam przykro, że nadal nie możemy spotkać się w komplecie w przedszkolu i zorganizować dla Was Dnia Dziecka, jak to co roku bywało. Póki, co mam dla Was kolejną porcję zabaw i zadań, które możecie zrealizować w domu.
Beata Mojsiejewicz
https://kolemsietoczy.pl/fotografie-dzieci-ze-100-krajow-swiata-dzien-dziecka/
W Afryce w szkole na lekcji, |
To jest mały Eskimosek.
Ma czerwony z mrozu nosek.
Ma ubranko z futra foki ,
co mu mocno grzeje boki.
Szyła mama go synkowi
Kiedy tata ryby łowił.
6. Wygląd i mieszkanie Eskimosa
Eskimosi żyją w rejonie Bieguna Północnego. Ubierają się w kurtki, spodnie uszyte z foczej skóry, które doskonale chronią przed zimnem i wiatrem. Tam gdzie mieszkają Eskimosi, lody nie topnieją przez większą część roku, dlatego poruszają się oni głównie skuterami śnieżnymi i saniami ciągniętymi przez psy.
• W krainie tej zima trwa niemal przez cały rok. Nie ma tam drzew , a jedynie małe krzaczki , które zielenią się tylko przez kilka tygodni.
• Jak myślicie , czy da się tam mieszkać w takim strasznym zimnie?
Co jest potrzebne aby wytrzymać w zimnie ?
(Bardzo ciepłe ubranie , czapka , rękawice , buty)
• Popatrzcie to tak wygląda człowiek , który mieszka w zimnych krajach . To Eskimos.
https://pl.dreamstime.com/ilustracja-eskimos-image101030011
• Powtórzcie –Eskimos – wyklaskiwanie sylab.
• Jak wygląda Eskimos ?
Kurtka Eskimosa jest bardzo ciepła , żeby była cieplejsza nie zapina się jej tylko wkłada przez głowę. Wysokie buty jak i całe ubranie obszyte są futrem .Futro też mają pod butami na podeszwie , aby się nie ślizgać i szybko poruszać .
Mamy eskimoskie mają olbrzymie kaptury , większe niż tatusiowie – po to by nosić tam swoje malutkie dzieci . Nie wożą w wózkach ani sankach , tylko noszą w kapturach .
Kto wie gdzie mieszka Eskimos ? –igloo
Popatrzcie jak wygląda dom Eskimosa.
https://www.vecteezy.com/vector-art/275664-eskimos-vector-illustration
To igloo. Zrobiony jest z bloków lodu . Wejście do niego jest bardzo malutkie . W środku jest jeden pokój . Na stole stoi lampka , ale nie taka żarówką , Tylko oliwna , pali się w niej foczy tłuszcz. Lampka daje nie tylko światło, ale można się przy niej ogrzać.
• Jak myślicie , w tej krainie jest bardzo dużo śniegu, to czym poruszają się Eskimosi ? (sanie)
Co jedzą Eskimosi? (Ryby, które łowią w przeręblach)
Jakie zwierzęta ciągną sanie ? (renifery, psy)
Jakie zwierzęta mieszkają razem z Eskimosami na ich kontynencie? (foki)
7. Japonia:
Daleko na wschodzie Azji leży Japonia. Nazywamy ją Krajem Kwitnącej Wiśni, gdyż niemal w całym państwie możemy spotkać mnóstwo tych drzew. Japonia zwana jest również Krajem Wschodzącego Słońca. Japończycy słyną na świecie z wielu pięknych tradycji. W czasie świąt i uroczystości zakładają swoje tradycyjne stroje - kimona, które przypominają szlafroki. Spotykając się na wspólnych posiłkach, klęczą wokół niskiego stołu, a jedząc potrawy z ryżu posługują się pałeczkami.
https://www.dkkadr.waw.pl/japonia-swieto-dzieci-shici-go-san/
Murzynek Bambo w Afryce mieszka,
Czarną ma skórę ten nasz koleżka.
Uczy się pilnie przez całe ranki.
Ze swej murzyńskiej pierwszej czytanki.
A gdy do domu ze szkoły wraca,
psoci, figluje - to jego praca.
Aż mama krzyczy: "Bambo, łobuzie!"
A Bambo czarną nadyma buzię.
Mama powiada: "Napij się mleka",
a on na drzewo mamie ucieka.
Mama powiada: "Chodź do kąpieli",
a on się boi, że się wybieli.
Lecz mama kocha swojego synka,
bo dobry chłopak z tego Murzynka.
Szkoda, że Bambo czarny, wesoły,
Nie chodzi razem z nami do szkoły.
- Czy wiecie gdzie mieszka Murzynek?
- Co robi Bambo po powrocie ze szkoły?
- Czemu Murzynek ucieka na drzewo? A czemu nie chce się kąpać?
10. Ciekawostki o Afryce:
Afryka jest zamieszkana przez ludzi o różnym kolorze skóry. Mieszkańcami znacznej większości tego kontynentu jest ludność rasy czarnej. Jest tam bardzo ciepło.. W samym sercu afrykańskiej dżungli mieszkają najmniejsi ludzie świata - Pigmeje. Jako osoby dorosłe mają oni około 130 - 150 cm wzrostu.
https://www.youtube.com/watch?v=vKvKntLcUKQ
Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla,
Poplątane zwoje dzikich lian
Mieszka sobie w bambusowej chatce
Ambo Sambo, wielkiej dżungli pan
Ref.
Strusie mu się w pan kłaniają
Małpy na gitarach grają
Ambo tu, Ambo tam
Ambo tu i tam
Ambo Sambo doskonale znam go
Węża się nie boi ani lwa
Dla swych dzikich, leśnych ulubieńców
Ulubieńców dłoni cos smacznego zawsze ma
Ref.......
Indianie byli pierwszymi mieszkańcami Ameryki. Żyli oni w plemionach, na czele których stali wodzowie. Indianie najczęściej mieli czarne długie włosy, śniadą cerę, nosili głównie ubrania uszyte ze skóry, a mężczyźni zakładali pióropusze. Obecnie Indianie żyją w rezerwatach i chociaż ich życie nie przypomina dawnych czasów, to jednak niektóre zwyczaje zachowali do dziś.
Czy wiecie czego potrzebują dzieci na całym świecie? Wszystkie dzieci pragną miłości i radości
https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ
https://www.youtube.com/watch?v=dG2xc1nmy5Q
Kochane dzieci!
Zbliżają się jedne z najpiękniejszych dni w roku – Dzień Mamy i Dzień Taty, dlatego w tym tygodniu porozmawiamy o naszych rodzinach, a zwłaszcza o mamie i tacie. Warto, abyście przypomnieli rodzicom jak bardzo ich kochacie i jak bardzo jesteście im wdzięczni za trud włożony w Wasze wychowanie! Szczególnie w tym czasie, pomóżcie mamie i tacie w obowiązkach domowych. To z pewnością będzie dla nich piękny prezent. Bez marudzenia posprzątajcie zabawki w swoim pokoju, a może razem zagrajcie w piłkę, poukładajcie puzzle czy zagrajcie w grę planszową.
Wprowadzenie: Rodzic zadaje dzieciom zagadkę o rodzinie:
To z nimi mieszkamy,
bardzo ich kochamy.
Często są zmęczeni,
więc im pomagamy.
Wypowiedzi dzieci na temat;
W jaki sposób pomagają w domu?,
Kto z ich pomocy jest zadowolony?,
Czy czuje się z tego powodu szczęśliwy?,
W jaki sposób sprawia przyjemność swoim bliskim?,
Co robi tata i mama w domu”.
Rodzic czyta wiersz, a dzieci ilustrują tekst ruchem.
Idzie tata na paluszkach (dzieci idą na placach)
cicho skrada się do łóżka (kładą place na ustach i mówią ciii)
w mamy ucho szepcze zdanie (szemrają po cichu)
- Wstawaj mamo na śniadanie (powtarzają zdanie)
Mama zrywa się z pościeli (wyciągają ręce do góry i podskakują)
gładzi włosy, łóżko ścieli (poprawiają włosy i podnoszą kołdrę)
pędzi szybko wprost do szafy (biegną)
wkłada bluzkę, tę w żyrafy (naśladują zakładanie bluzki)
Stawia czajnik na kuchence (trzymają przedmiot i stawiają go)
potem bierze mnie za ręce (robią z ramion kołyskę)
są gilgotki, jest ściskanie (wzajemnie się łaskoczą i obejmują)
plus turlanie na tapczanie (turlają się po dywanie)
Co w tym czasie robi tata? (rozkładają ręce)
Lista zajęć jest bogata
parzy kawę, piecze grzanki (pokazują na palach listę czynności)
kładzie noże, stawia szklanki.
Gdy śniadanie już zjedzone, (głaszczą się po brzuchach)
mama mruga w moją stronę (mrugają jednym okiem)
Wkładaj kurtkę szybko Wiola! (wołają kogoś ręką)
Bo jedziemy do przedszkola (naśladują jazdę samochodem)
Tata krztusi się ze śmiechu (śmieją się)
Mamo, mamo dość pośpiechu! (grożą palcem)
Dopij kawę, pogłaszcz kota, (naśladują picie i głaskanie kota)
Dzisiaj przecież jest sobota! (kiwają głowami).
JADĄ GOŚCIE” – M. Olechowska, D. Raczyńska
Wreszcie nadeszło to upragnione,
To wyczekane i wyśnione,
Moje marzenie o 6 świeczkach.
Dzisiaj zostanie spełnione.
W domu wielka wrzawa od rana;
Mama nie wyspana, ale roześmiana.
Duży stół nakrywa tata,
Bo zawita tu pół świata.
Już wybiła ta godzina,
Właśnie schodzi się rodzina –
Dzwonią do drzwi: dziadek, babcia,
Wujek Krzysio, ciocia Sabcia.
Dziadka Tadka też witamy,
To jest tata mojej mamy.
Coraz więcej jest radości,
Coraz więcej wchodzi gości.
Wszyscy już przy stole siedzą,
Tort urodzinowy jedzą.
5. Rozmowy z dziećmi na temat treści wiersza inspirowane pytaniami:
- „Kto był na urodzinach?”,
-„Jak nazywają się osoby przybyłe do domu chłopca?”,
- „Ilu było gości?”,
-„Kto należy do rodziny „bliższej”, a kto do „dalszej”?”
– dzieci swobodnie wypowiadają się na temat uroczystości urodzinowej bohatera.
6. W jakim zawodzie potrzebna jest ta rzecz :
- grzebień - fryzjer
- kwiat - kwiaciarka
- wałek do ciasta - piekarz, ciastkarz
- zeszyt - nauczycielka
- klucz francuski - mechanik
- okulary - optyk
- słuchawki - lekarz
- strzykawka – pielęgniarka
7. „Rodzina” – nauka wiersza. Dom to przede wszystkim rodzina, a więc uczymy się krótkiego wierszyka o rodzinie wykorzystując palce dłoni:
Ten pierwszy to Dziadziuś, (kciuk)
tuż obok Babunia. (wskazujący)
Największy to Tatuś, (środkowy)
a przy nim mamusia. (serdeczny)
A to ja dziecina mała, (mały)
i to jest rodzinka, moja ręka cała.
8. Zagadki:
Choć to nie rolnik, lecz rolę ma.
często w teatrze lub w filmie gra.
(aktor)
Wśród świateł jaskrawych pracuje,
By potem efekty swej pracy w ciemności wydobyć
I na białych kartach kolory rozłożyć.
A potem możecie w niejednej gazecie
Podziwiać ujęcia w jego pięknych zdjęciach.
(fotograf)
Jak się nazywa taki lekarz
Którego pacjent głośno szczeka?
(weterynarz)
Za ladą sklepową. Sprzeda to i owo
(sprzedawca)
Kto pracuje w hełmie. Pnie się po drabinie
Kiedy syczy ogień. I gdy woda płynie?
(strażak)
Nie jest kotem, a bez strachu. Chodzi po każdym dachu.
Brudne ręce ma i twarz. Ty go też zapewne znasz
(kominiarz)
Kto tnie materiał, aby z części małych
Zrobić całą bluzkę lub garnitur cały
(krawiec)
Kto na skrzyżowaniu bez obawy staje
Bo ręką zatrzyma auta i tramwaje?
(policjant)
9. „Moja rodzina” – podczas zadawania pytań przez rodziców dzieci wykonują podskok, które mają:
· Siostrę,
· Brata,
· Kota,
· Psa,
· Chomika,
· Babcię,
· Dziadka
10. Co robią różni ludzie?” - masaż - zabawa ilustracyjna do wiersza.
Dzieci lub rodzice wykonują na plecach różne ruchy odpowiednio do treści wierszyka.
Stolarz młotkiem stuka (stukanie jedną lub dwiema rękami zaciśniętymi w pięść)
Lekarz w plecy puka (delikatne pukanie palcami)
Kucharz w garnku miesza (koliste ruchy płaską dłonią lub pięścią)
Praczka pranie wiesza (delikatne szczypanie)
Rolnik grabi siano („grabienie” palcami obu rąk z góry na dół)
Muzyk gra co rano (naśladowanie ruchów pianisty)
I ja też pracuję (wskazywanie na siebie)
Obrazek maluję (dowolne kreślenie palcami na plecach partnera).
11. Gdzie pracuje mama i tata?'' - zagadki słowne i pantomimiczne
Dz. naśladuje ruchem czynności, które wykonuje jego mama lub tata w pracy.
12. Zabawa słowna - kończenie rozpoczętych przez rodziców zdań:
- Moi rodzice są kochani, bo...
- Lubię być w domu, bo...
- Pomagam rodzicom w ...
- Moja mama, tata najbardziej lubi...
13. Zabawy słowne - kończenie zdań
Mama i tata to twoi... (rodzice)
Problem to niezwykle łatwy: kim jest dla ciebie tata twojego taty? (dziadek)
Jak nazywamy mamę twojego taty? (babcia)
Zagadka to trudna - ale my odpowiedź znany - kim jest dla mnie mama mojej mamy ? (babcia)
14. Zabawa ruchowa – bawimy się w naśladowanie czynności charakterystycznych dla danego członka rodziny np.: mama zmywa naczynia, tata trzepie dywan, babcia robi na drutach, brat czyta książkę itp.
15. Wykonujemy pracę plastyczną – "Portret mojej rodziny w ramce'' - rysunek kredką ołówkową lub pastelą. Ozdabiamy ramkę najpiękniejszymi wzorami. Rysujemy na kartce z bloku rysunkowego z uprzednio przygotowanym szkicem.
16. Rysowanie na dłoni wcześniej odrysowanej na kartce,, co najbardziej lubię robić z rodzicami.
17. Kolorowanki:
http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/ludzie/rodzina
https://www.kolorowankimalowanki.pl/kolorowanki-rodzina.html
Drogie dzieci tematem tego tygodnia są „Moi rodzice”, czyli w języku niemieckim „Meine Eltern.”
Przesyłam kilka słówek związanych z rodziną oraz dwa linki do piosenek o rodzinie i z okazji Dnia Matki. Zachęcam do posłuchania.
SŁÓWKA O RODZINIE
Die Schwester – siostra
Der Bruder – brat
Die Mutter – mama
Der Vater - tata
Der Großvater – dziadek
Die Großmutter – babcia
Das Baby – dzidziuś
https://www.youtube.com/watch?v=ZSE8zCGdU70
Danke Mama (Muttertagslied) - Kinderlieder zum Mitsingen || Kinderlieder
https://www.youtube.com/watch?v=0IaKCs2Ysmw
Ich Bin Ich | Kinderlieder | Kindergarten Songs | Kinder Tanz Songs von Minidisco
Wraz z nowym tygodniem zapraszam Was do wspólnej zabawy! Myślę, że już niedługo zobaczymy się w przedszkolu. Póki, co mam dla Was kolejną porcję zabaw i zadań, które możecie zrealizować w domu.
Temat tygodnia: Wiosna na łące
„Zielony dywan, a na nim kwiatów tyle’
Piją z nich nektar pszczoły, osy i motyle” ( łąka )
Co można znaleźć na łące?
Co można robić na łące? (zbierać kwiatki, uprawiać sporty, odpocząć i słuchać odgłosów natury, zrobić biwak itp.)
Czego nie należy robić? (rozpalać ogniska, niszczyć przyrody, śmiecić, nie wolno łapać owadów itp.)
Gdzie mogą spędzić czas wolny osoby mieszkające w mieście? (w parku).
Maja fruwała z kwiatka na kwiatek i zlizywała języczkiem nektar i pyłek
z kwiatów. Nawet nie spostrzegła się, że oddaliła się daleko od swojej rodziny.
I.... rozpłakała się. Co ja teraz zrobię? Jak trafię do swojego domku - ula? Nie
pamiętam drogi. Aż tu, co to za duża pszczoła? Dzień dobry mała dziewczynko,
co ty sama tu robisz? Jestem bąk Felek, dlaczego płaczesz? Ja jestem
pszczółka Maja, przyfrunęłam na tę łączkę, by zbierać nektar ze swoją rodziną
i się zgubiłam. I Maja się znowu rozpłakała.
Nie płacz Maju, otrzyj z oczu łzy, ja ci pomogę i szybko znajdziemy twoją
rodzinę. Wiem gdzie znajdują się najbliższe ule, pofruniemy Maju razem. I bąk
Felek razem z mała pszczółką przyfrunęli do ula. Dziewczynka podziękowała
bąkowi i postanowiła więcej nie oddalać się od swojej rodziny pomimo pracy
podczas zbierania pyłku i nektaru z kwiatów.
Rozmowa kierowana na temat opowiadania. Udzielanie odpowiedzi na pytania:
Gdzie wybrała się rodzina pszczółek?
Po co rodzina pszczółek poleciała na łąkę?
Co się przydarzyło małej pszczółce?
Kogo spotkała pszczółka na łące?
Co zrobił bąk?
Jak myślicie jak zareagowała mama, na to, ze Maja oddaliła się od swojej rodziny?
Dzieci podają swoje pomysły. Oceniają postawę małej pszczółki.
Rozmowa kierowana na temat opowiadania.
Kto zamieszkuje łąkę?;
Czym jest łąka?;
Komu potrzebne są owady (np. pszczoły, osy;)?
Jak się rodzą?
Co można robić na łące?
https://ciekawe.org/2015/09/26/magia-natury-przemiana-z-poczwarki-w-motyla/
Pachnie łąka, kłania się rumianek, zaprasza wszystkich na łąkowy taniec.
Jesteśmy na łące, świeci słońce, oddychamy głęboko. Na hasło:
Wieje wiatr – dzieci dmuchają w gazety by łopotały na wietrze
Pada deszcze – dzieci stukają paluszkami o gazetę
Parasol- dzieci chowają się pod gazetę
Wieje wiatr – dzieci poruszają gazetami
Na koniec dzieci kładą się na plecach i wdychają nosem świeże powietrze.
https://przedszkolankowo.pl/2018/04/22/na-wiosennej-lace-karty-pracy/
https://www.youtube.com/watch?v=u0sql4bx4PI
https://www.youtube.com/watch?v=DupvPbnrAYE
http://krokotak.com/2019/04/spring-meadow/ - łąka z papierowego talerzyka
https://pracaplastyczna.pl/mobile/index.php/inne/187-kolorowe-cudaki - kolorowa łąka
https://iheartcraftythings.com/paper-bag-bee-kids-craft.html- pszczoła z torebki śniadaniowej
http://krokotak.com/2019/03/ladybug/ - biedronka
https://www.instagram.com/p/BvY2Og_gyb7/ - gąsienica z zakrętek
https://iheartcraftythings.com/foam-cup-butterfly-craft.html - motyl z kubeczka jednorazowego
https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/05/BiedronkaKodowanie.pdf
https://przedszkolankowo.pl/2018/04/23/na-wiosennej-lace-kolorowanki/
https://www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-owady/
https://www.e-kolorowanki.eu/wiosna-kolorowanki/
https://coloringhome.com/butterfly-coloring-pages-kids
Witam na dzisiejszych zajęciach z j. niemieckiego chciałam Was zapoznać z piosenką o łące, na której słychać różne odgłosy natury.
SŁÓWKA DO POWTÓRZENIA I UTRWALENIA
die Wiese (czyt. di wise) – łąka
der Käfer (czyt. der kefer) – biedronka
das grüne Grass (czyt. das grune gras) – zielona trawa
der Sonnenstrahl (czyt. Der sonnenstral) – promień słońca
Link do piosenki pt.: „ Wir liegen auf der Wiese“ von Detlev Jöcker
https://www.youtube.com/watch?v=m8zHmkHJ9zQ
Temat tygodnia: Mój kraj
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
2 .”Symbole narodowe”- oglądanie filmiku edukacyjnego
Utrwalenie wiadomości na temat symboli narodowych.
https://www.youtube.com/watch?v=DCwEJ9tHt5c
3. „Mapa” - Zaproszenie na wycieczkę, odkrycie konturu mapy Polski.
Chciałam was zaprosić do pewnej krainy, a dokładnie kraju. A co to jest za kraj, to za chwilę się dowiecie. Zapraszam. (rodzic klika w link mapy Polski)
https://pl.pinterest.com/pin/612630355535891116/
Co to jest?
(Mapa Polski)
Kto mieszka w Polsce?
( POLACY.)
Ciekawa jestem czy potraficie pokazać na mapie, gdzie znajduje się Warszawa?
A jak płynie rzeka Wisła?
4. Symbole narodowe – dzieci wymieniają i opisują jak wyglądają symbole narodowe.
Czy ktoś z was wie jakie są symbole narodowe Polski?
(Flaga, Godło, Hymn)
Jak wygląda flaga Polski?
Jak wygląda godło Polski?
Czy my znamy hymn Polski?
A w jakiej pozycji śpiewa się hymn?
Hymn Polski:
https://www.youtube.com/watch?v=_5VZNXrywoo
5. „Wars i Sawa” - opowiadanie na podstawie legendy W. Chotomskiej.
Dawno temu, nad Wisłą żył młody rybak o imieniu Wars. Pewnego dnia gdy szedł nad rzekę by zarzucić sieci usłyszał piosenkę:
Siedem Fal mnie strzeże i siedem błyskawic.
Kto się ich nie lęka, niech się tutaj zjawi.
Piosenkę śpiewała dziewczyna, która głos miała tak piękny i dźwięczny, że Wars nie zawahał się ani chwili. Zawołał - Niczego się nie boję! – Wskoczył do swej łodzi i popłynął.
Jednak ledwie odbił od brzegu rozpętała się straszliwa burza.
- Roztrzaskamy ci wiosła! – syczały błyskawice.
- Porwę twoje sieci na strzępy ! – ryczał wicher.
- Zatopimy łódź! – groziły fale.
Ale Wars płynął tak szybko, że ani wicher, ani fale, ani błyskawice nie mogły go dogonić. Kiedy był już na samym środku rzeki, wśród wzburzonych fal ujrzał dziwną postać: półrybę – półdziewczynę. Była to syrena. Zdziwił się Wars. Podpłynął bliżej. Wyciągnął rękę. Syrena podała mu tarczę i miecz i powiedziała: - Mam na imię Sawa. Teraz ty broń mnie, rzeki i miasta. A potem było jak w bajce żyli długo i szczęśliwie dzielny Wars i piękna Sawa a zgoda syreny na małżeństwo z człowiekiem sprawiła, że rybi ogon zamienił się w nogi.
Legenda ta głosi, że byli tam kiedyś dzielny Wars i piękna Sawa, a na ich pamiątkę i od ich imion powstała nazwa miasta…
Warszawa.
6. „Co zapamiętałeś?” – odpowiedzi dzieci na pytania dotyczące opowiadania.
Kogo Wars ujrzał wśród wzburzonych fal?
Jak miała na imię syrena, którą ujrzał Wars?
Jakie przedmioty dostał Wars od Sawy?
Jak nazywa się miasto, które znajduje się w miejscu, gdzie spotkali się Wars i Sawa?
7. „Stolica” – wyjaśnienie pojęcia
Świetnie zapamiętaliście wiele szczegółów z opowiadania, a czy potraficie powiedzieć jaką rolę pełni Warszawa w Polsce? Co znaczy słowo stolica?
( Stolica – to pojęcie oznaczające miasto, w którym znajdują się najważniejsze urzędy państwowe będące siedzibą władz - pałac prezydencki, sejm i senat)
A kto wie jak wygląda herb Warszawy?
(Syrenka warszawska)
8. A czym jest Polska dla Cz. Janczarskiego dowiecie się z wiersza pt. „Co to jest Polska?”
Co to jest Polska? spytał Jaś w przedszkolu.
Polska to wieś i las, i zboże w polu
i szosa, którą pędzi do miasta autobus,
i samolot, co leci wysoko nad tobą.
Polska to miasto, strumień i rzeka,
i komin fabryczny, co dymi z daleka,
a nawet obłoki, gdy nad nimi mkną.
Polska to jest także twój rodzinny dom.
A przedszkole?
Tak – i przedszkole,
i róża w ogrodzie i książka na stole.
- Czym jest Polska dla autora wiersza?, a dla Was?
- Jakim miejscem jest dom?
- Co czujecie, kiedy jesteście w domu?
Polska jest naszym domem. Miejscem, w którym czujemy się dobrze i bezpiecznie. Tu rozpoznajemy miejsca, domy, ulice, ludzi. Tu są zapachy, smaki, które dobrze znamy i lubimy. W domu, w Polsce wszystko jest nam bliskie i znane. Znakami naszego domu – Polski jest biało-czerwona flaga i godło z białym orłem.
9. Zabawa „Prawda czy fałsz”
- przy śpiewaniu hymnu należy zachować powagę,
- największa rzeka Polski to Wisła
- godłem Polski jest lew z koroną,
- naszą Ojczyzną jest Polska,
- Polska leży w Afryce
- stolicą polski jest Kraków;
10. Podsumowanie zajęć: Quiz „Co wiem o Polsce?”:
Nasz kraj to ....................Polska
Godło Polski to............................Biały Orzeł na czerwonym tle
Flaga Polski ma kolor .....................................biało - czerwony
Dawna stolica Polski to ..................................Kraków
Stolica Polski to..................................Warszawa
Polska leży w .....................................Europie
Mieszkamy w Polsce , jesteśmy ....................................Polakami
11. „Zagadki z Polską związane”- zabawa dydaktyczna
Na czerwonej tarczy, widnieje biały orzeł w koronie.
Kto tego symbolu nie zna, niech ze wstydu zaraz spłonie.(godło)
Podpowiedź:
Rymuje się, choć nie ma nic wspólnego, z wyrazem „siodło”,
A tym symbolem jest Polski…. (godło) .
Powiewa ona, gdy wiatr się zerwie
A na niej biel jest i czerwień.(flaga)
Podpowiedź:
Każdy Polak zyskuje większą odwagę,
Gdy zauważa swego państwa… (flagę)
Herbem tego miasta, jest piękna syrenka
która miecz i tarczę dzierży w swoich rękach.
Od imienia syrenki i rybaka Warsa je nazwano,
I stolicą państwa polskiego mianowano.
Przez nie rzeka Wisła przepływa,
Zatem jak stolica Polski się nazywa? ( Warszawa),
Podpowiedź:
O to miasto nieraz była wrzawa,
bo stolicą Polski została ( Warszawa),
Ta szeroka rzeka płynie,
po polskiej krainie.
Niczym błękitny, ostry nóż,
przecina Polskę wzdłuż.
Pędzi od gór wysokich, przez Kraków i stolicę
W niej rybak Wars ujrzał swą ulubienicę. ( Wisła)
Podpowiedź:
Szafirowym blaskiem, woda z niej błysła.
Najdłuższą Polski rzeką, jest ona…(Wisła)
Zwie się Mazurek Dąbrowskiego,
Choć Wybicki jest autorem.
Pieśnią jest państwa polskiego
Polski trzecim jest symbolem. (hymn)
Podpowiedź:
Na zawsze pozostaną jego słowa w sercu mym,
Na zawsze zapamiętam mojego kraju…(hymn)
To miejsce w którym mieszkamy, to nasza ojczyzna
To nasze państwo, każdy to przyzna.
Pod biało-czerwonymi barwami się skrywa,
Jak nasz piękny kraj się nazywa? (Polska)
Podpowiedź:
O jej niepodległość walczyły liczne wojska,
Dzięki nim są wolne nasze ziemie, nasz dom… (Polska)
12. POLSKA zagadki tematyczne
https://www.youtube.com/watch?v=20_HspeIrEA
13. POLSKA - Moja ojczyzna – film edukacyjny
https://www.youtube.com/watch?v=Xv7DNwMDoAM
14. Polska - puzzle
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/krajobrazy/137216-mapa-polski-dla-dzieci
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/krajobrazy/226458-mapa-polski
15. Kolorowanki:
https://eduzabawy.com/materialy-tematyczne-do-druku/swieto-niepodleglosci/kolorowanki-godlo/
https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanka-flaga-polski.html
https://pl.pinterest.com/pin/334251603590190297/
http://www.jakiznaktwoj.pl/symbolenarodowe
16. Zabawy ruchowe:
https://www.youtube.com/watch?v=hcuR_ZBD4h0
https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo
TEMAT TYGODNIA: Wszystko może być muzyką
https://www.youtube.com/watch?v=kl9lXIhjlr8
Okrągły i brzuchaty,
Śród zabawek czasem leży
Zależy mu na tym, aby go uderzyć.
Gdy stuknę go czasem-zagra pod palcami
Głośno mi dziękuje, gdy stukam palcami. (bębenek)
Mały i cienki, cieniutkim głosem
Zagra piosenki pod twoim nosem. (flet)
Chyba największy wśród instrumentów
Swoją ogromną paszczę otwiera
By pięknie grały wszystkie koncerty ( fortepian)
Zrobione są z drewna
Cztery struny mają
Gdy pociągniesz po nich smyczkiem
To pięknie zagrają. (skrzypce)
Duża albo mała,
Jak u słonia zwie się.
Gdy zaczynasz w nią dmuchać
Melodia się niesie. (trąbka)
http://boberkowy-world.blogspot.com/2015/04/w-krainie-muzyki-spotkanie-z-nutkami.html
Syty i zadowolony,
głośno pomrukuje.
Lubi mleko, łapie myszy
zły, pazurki pokazuje.
https://www.cda.pl/video/331557188
O jakim zwierzątku była mowa w piosence?
Co ono robiło?
Dzieci kotki swobodnie chodzą po pokoju na czworakach w rytmie muzyki (piosenka ,,Kicia " z zad.5). Podczas przerwy w muzyce (rodzic klika pauzę) dzieci zwijają się w kłębuszki i naśladują śpiącego kotka. Ponowne włączenie muzyki oznacza pobudkę. Kotki wolno wstają i siadają na podłodze i wykonują czynności zgodnie z poleceniem rodzica
np. Kotki przeciągają się, mrucząc wesoło,
np. Kotki czyszczą łapą futerko,
np. piją mleczko itp.
Np. Kotki robią koci grzbiet
https://ekodziecko.com/category/instrumenty
http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/kultura-sztuka/muzyka
https://www.kolorowankimalowanki.pl/kolorowanki-instrumenty-muzyczne.html
https://www.maluchy.pl/kolorowanki/instrumenty-muzyczne.html
11. Gimnastyka:
https://www.youtube.com/watch?v=S5TFdKc6TB4
Witam serdecznie, dziś na zajęciach z j. niemieckiego chciałam wprowadzić słownictwo związane z instrumentami muzycznymi.
Nowe słówka to:
- das Schlagzeug (czyt. Szlagcojg) – perkusja
- das Cello (czyt. Czello) – wiolonczela
- der Kontrabass (czyt. Kontrabas) – kontrabas
- die Violine (czyt. Wioline) – skrzypce
- das Klavier (czyt. Klawir) – fortepian
Poniżej przesyłam link, w którym można posłuchać odgłosów różnych instrumentów oraz ich nazwy w j. niemieckim:
https://www.youtube.com/watch?v=RMcvuIe-CXQ
Kto ma możliwość wydruku – może pobrać dowolną kolorowankę instrumentu muzycznego i dać ją dziecku do pokolorowania:
Temat tygodnia: Zabawa w teatr
https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0
Jak się nazywa taki budynek,
w którym zobaczę scenę, kurtynę?
Krzesła tam stoją rząd za rzędem,
a ja tam bajkę oglądać będę. (teatr)
Choć to nie rolnik, lecz rolę ma.
Często w teatrze lub w filmie gra.(aktor)
Co biją dzieci aktorom,
gdy się w teatrze zbiorą? (brawa)
Zanim się w teatrze zacznie przedstawienie,
co się musi najpierw rozsunąć na scenie? (kurtyna)
Powiedz, jakie lalki w teatrze spotykasz,
które mówią ludzkim głosem, tańczą na patykach.(kukiełki)
Kto obmyśla jak przedstawić bajkę na scenie? (reżyser)
Dzieci wspólnie z rodzicami wykonują maskę wykorzystując dowolnie wybrane materiały.
Propozycje masek:
https://stylowi.pl/26995398
https://www.pinterest.at/pin/798333471416772460/
https://www.kolorowankionline.net/artysci-w-teatrze
http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/zabawne-marionetki
https://kolorowankixxl.pl/okolicznosciowe/dzien-teatru/
11. Zabawy ruchowe:
https://www.youtube.com/watch?v=hcuR_ZBD4h0
Kochane dzieci w tym tygodniu bawimy się w teatr. Niestety nie możemy pojechać do teatru, dlatego przesyłam filmik z teatru lalek w języku niemieckim. Spektakl pt.: „Rotkäppchen und der Wolf” – „Czerwony kapturek i wilk”.
Poniżej słówka związane z teatrem oraz link do filmu:
Das Theater – teatr
Die Bühne – scena
Die Schauspieller – aktorzy
https://www.youtube.com/watch?v=VhNf0U2DZbs
Pozdrawiam serdecznie
Patrycja Henke
Drogie Tygryski! Niestety, w dalszym ciągu nie możemy się spotkać. Wraz z nowym tygodniem zapraszam Was do wspólnej zabawy! W tym tygodniu przypomnimy sobie jak należy dbać o naszą planetę oraz jak właściwie segregować odpady. Zachęcam Was do wspólnej rozmowy z rodzicami nt. konieczności ochrony środowiska. Można o nie dbać każdego dnia, nawet w domu.
Temat: Dbamy o Ziemię
Co to za złota świetlana kula, która swym ciepłem Ziemię otula? (Słońce)
Kiedy po niebie wędruje nocą, dokoła niego gwiazdy migocą.
Raz jest jak rogalik, raz okrągły jak talerz.
Kiedy słońce wschodzi, wnet z nieba ucieka. (Księżyc)
W dzień ich nie ujrzysz, chociaż są nad nami.
Można je zobaczyć nocą i wieczorami. (gwiazdy)
Co to za okrągła planeta, na której bez wody,
tlenu i słońca nie byłoby życia. (Ziemia)
- czasu okrążenia Słońca przez Ziemię (rok);
- czasu obrotu Ziemi wokół własnej osi (doba);
- oraz pory dnia w zależności od oświetlania Ziemi (dzień i noc).
3. Wiersz o „Chorej Planetce”.
,,Chora Planetka”- Magdalena Tokarczyk
Pewna Planetka mała, cały dzień smutną buzię miała.
Jaś się zastanawiał dlaczego? – ale zapomniał, że papierki zamiast do kosza to rzucił pod drzewo.
Kasia również się zastanawiała, dlaczego Planetka chodzi zapłakana.
Jednak i ona zapomniała, jak z samego rana listki z drzewa obrywała i gałązki łamała.
Pan Janek też długo rozmyślał nad smutną Planetki buzią,
ale i on zapomniał o tym, że wczoraj z wieczora zamiast śmieci do kosza do pieca wrzucił,
a dym czarny z komina buchał i powietrze dookoła zatruwał.
Pani Aniela również była zatroskana, dlaczego Planetkę głowa bolała od rana,
ale i ona zapomniała, że śmieci nie posegregowała tylko do jednego worka wszystko wsypała.
Planetka dalej smutna chodziła, a gdzie nie spojrzała tam śmieci widziała.
małą Halinkę, co światło w pokoju miała włączone, a przecież słoneczko świeciło na dworze.
I Józia co wodę miał źle zakręconą już od rana, bo woda z kranu ciągle kap, kap kapała.
Planetka tak się rozchorowała, że do szpitala pojechała.
Pytacie dlaczego? Bo nikt o środowisko nie zadbał mój drogi kolego.
Dlatego Planetka smutną buzię miała i się poważnie rozchorowała.
Pamiętajcie zatem dzieci kochane, aby Planetka uśmiechnięta i zdrowa była,
Dbajmy o środowisko, tak by nasza Ziemia zawsze czysta była!
4. Rozmowa z dziećmi na temat wiersza:
5. Rozmowa z dziećmi na temat zachowania się w lasach, parkach, nad rzekami, – aby były czyste.
Co należy robić ze śmieciami takimi jak: papiery, butelki itp.?
Dlaczego należy dbać o nasze środowisko?
Co powinniśmy zrobić, aby wszyscy ludzie pamiętali o tym, ażeby nie zaśmiecać, nie niszczyć naszego środowiska?
6. „Wysypisko śmieci” – zabawa badawcza
Przed doświadczeniem rodzic zadaje dziecku pytania:
-Gdzie ludzie wysypują śmieci?
-Dokąd te śmieci są wywożone?
Dzieci otrzymują ręcznik jednorazowy, na którym pisakiem rysują schemat domu i znak umowny wysypiska śmieci (duża kropka), następnie pryskają je wodą ze spryskiwacza. Kropka się rozlewa.
Wniosek z doświadczenia: śmieci się rozkładają, co źle wpływa na środowisko; w zależności od tego , co jest śmieciem, rozkładanie trwa różnie czasowo.
Po doświadczeniu dzieci odpowiadają na pytania:
-Jak myślicie, czy Ziemia potrzebuje pomocy?
-Co możemy zrobić? (segregacja)
7. Filmy edukacyjne o segregacji śmieci
- Drużyna Wróżki Odpadusi „Akcja segregacja”
https://www.youtube.com/watch?v=czN_dlTdPZ0
- Rady na odpady - bajka edukacyjna
https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k
Dzieci starają się zrozumieć, że wykorzystywanie odpadów w obiegu wtórnym jest korzystne dla środowiska, bo oszczędza wiele zasobów naturalnych takich jak: drzew, ropy, piasku, węgla i wody. Poza tym oszczędza się ogromne ilości energii, zmniejsza się emisja zanieczyszczeń do atmosfery, a każda szklana butelka, puszka aluminiowa, kartonowe czy plastykowe pudło oddane do recyclingu to oznacza koleją rzecz mniej na wysypisku śmieci.
8. Zabawy badawcze- rodzice pomagają dziecku
- ,,Co pływa, a co tonie”
Do miski z wodą dziecko kolejno wrzucaja: spinacz biurowy, papier, kamień, kawałek drewna, następnie wrzucają styropian, skorupkę od orzecha, piórko, piłeczkę pingpongową - omawia co się dzieje z tymi przedmiotami i dlaczego tak się zachowują;
- „Co się rozpuszcza, a co nie”
Rodzic przygotowuje 4 szklanki i różne produkty: sól, kaszę, cukier, mąkę.
Dziecko wsypuje produkty do wody, miesza łyżką i odstawia szklanki przy produktach. Dziecko opowiada, co się stało z wodą.
9. Piosenka dla dzieci ZOZI- Świat w naszych rękach: piosenka ekologiczna. Dowolny taniec przy piosence.
https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
10. Praca plastyczna – wypełnianie konturu „Ziemi” farbami plakatowymi – wykorzystanie koloru niebieskiego i zielonego.
https://www.bajkidoczytania.pl/img/planeta-ziemia-kolorowanka.pdf
Wykonanie przy pomocy rodziców „Śmieciojadka” -kosza na śmieci wg pomysłu dziecka
11. "Segregujemy śmieci"- grupowanie przedmiotów ze względu na ich przynależność.
Pod ilustracjami koszów na śmieci, dzieci przyklejają odpowiednie sylwety odpadów, które można wydrukować (z niżej podanej strony) lub wyciąć z gazetek reklamowych.
http://boberkowy-world.blogspot.com/2014/04/dbamy-o-nasza-ziemie-promowanie.html
12. Słuchanie rysowanego wierszyka.
Najpierw rodzic mówi wierszyk i rysuje kwiatek. Potem samodzielnie próbują to zrobić dzieci.
Najpierw koło, na nim płatek,
drugi płatek, trzeci płatek, czwarty płatek,
jeszcze kreska- łodyga- i jest kwiatek.
Temat: Wiosna na wsi
1. ,,Dzień dobry zwierzątka”- zabawa logopedyczna usprawniająca narządy mowy
Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów).
Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał - kukuryku!!
Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały - ko - ko - ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami).
Obudził się też piesek, zaszczekał - hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody).
Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał - miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki).
W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi (wysuwanie warg do przodu jak przy samogłosce u).
Krowa zaryczała - muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie).
A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzień dobry).
2. Wysłuchanie bajki ortofonicznej ,,W zagrodzie Małgosi” (E. Michałowska) – dzieci naśladują głosy zwierząt z wiejskiego podwórka:
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
Kura gdacze: Kod, ko, dak.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: Gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: Me, me, me.
Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Konik parska: Prr, prr, prr.
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta,
Aż Małgosia jeść im da.
Następnie dzieci próbują odpowiadać na pytania dotyczące czynności wykonywanych przez zwierzęta z wiersza –
- Co robi piesek? Dziecko odpowiada: Szczeka;
- Co robi kot? Miauczy;
- Co robi kura? Gdacze;
- Co robi kaczka? Kwacze.
Oglądanie zdjęć zwierząt z wiejskiego podwórka. Nazywanie ich z pomocą rodzica.
https://pelna-zycia.pl/wp-content/uploads/2018/12/1344.jpg
Rodzic pokazuje zdjęcie zwierząt z wiejskiego podwórka, powtarza nazwę zwierzęcia, dzieli ją, klaszcząc, dzieci powtarzają. Np. kura- ku-ra, krowa- kro-wa, koza- ko-za, świnia- świ-nia…
3. Zabawa dydaktyczna Mamy i ich dzieci – łączenie w pary zwierząt z wiejskiego podwórka tj. dorosłe i ich dzieci; prawidłowe nazywanie zwierząt i ich młodych:
- Kura + kurczątko;
- Krowa + cielątko;
- Klacz + źrebiątko;
- Kaczka + kaczątko;
- Owca + jagniątko
- Koza + koźlątko.
4. Zagadki:
Bawię się w błocie
Krzyczę: „Kwiku, kwiku”.
Mieszkam w chlewiku ....
(świnia)
Często wołam: me, me, me.
Czy ktoś wełnę moją chce?
( owca)
Zawsze blisko krowy i ogonem
miele, każdy już odgadnie,
bo to przecież...(ciele)
Nad rzeczułką wartką,
kto to drepce z dziatwą?
Żółte nóżki ma.
Gę, gę, gę, gę, ga! ... (gęś)
Tak cichutko chodzi,
że go nikt nie słyszy, i dlatego bardzo
boją się go myszy. ...(kot)
Chodzi po podwórku
I grzebie łapami.
Jest to ptak domowy,
Nazwijcie go sami. ... (kura)
Dobre ma zwyczaje
– ludziom mleko daje. ...(krowa)
Za kości rzucone dziękuje ogonem. ...
(pies)
Żółciutkie kuleczki
Za kura się toczą,
Kryją się pod skrzydła,
Kiedy wroga zoczą. ... (kurczęta)
W każdej wsi jest taki budzik,
który co dzień budzi ludzi.
Budzik chodzi, łapką grzebie.
Choć nie czesze się, ma grzebień. ...(kogut)
Szybko biega, rży i parska.
Na śniadanie - owsa garstka.
Potem w stajni grzecznie stoi.
Czeka, aż go ktoś napoi.
Ty odważnie podejdź doń,
bo to jest po prostu ... (koń)
Żółte, puszyste piórka,
okrągłe, grube brzuszki,
oczka jak dwa paciorki
i płaskie krzywe nóżki. ...(kaczątko)
5. ,,Domowe przedszkole”- Co słychać na wsi?
Zapraszam dzieci na wycieczkę na wieś, do gospodarstwa rolnego. Przedszkolaki poznają tam różne zwierzęta gospodarskie i ich głosy. Dowiadują się także skąd się bierze mleko dzięki przygodzie Reksia i Pucka z opowiadania Jana Grabowskiego.
Odwiedzają także fermy: kurzą, kaczą i gęsią.
W programie także zabawy muzyczne Urszuli Smoczyńskiej, związane z tematem programu oraz zajęcia plastyczne w czasie, których dzieci robią makietę gospodarstwa. W programie także teatrzyki dziecięce.
https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831
6. "Na wiejskim podwórku" bajka terapeutyczna Tatiany Jankiewicz
Za górami, za lasami, wśród złotych pól i zielonych traw, na pięknej polanie otoczonej dębami znajdowała się wioska, a na jej skraju małe podwórko, na którym mieszkały zwierzęta. Wśród mieszkańców były czarno-białe krówki, różowe świnki, brodate kózki, żółte kaczuszki, kurki, indyki i milutkie króliki. Życie tam płynęło spokojnie, a zwierzątka żyły w wielkiej przyjaźni. Całe dnie spędzały na zabawach, figlach i psotach. Były dla siebie miłe, dobre i uczynne, często mówiły proszę, przepraszam, dziękuję. Wszystkie zwierzęta bardzo się lubiły i pomagały sobie w trudnych chwilach. Zwierzątka dbały o swój wiejski ogródek, w którym rosły piękne, kolorowe kwiaty. Codziennie troszczyły się o nie, podlewały je, a one odwdzięczały się kolorami, jak tęcza i cudownym zapachem. I tak mijał dzień za dniem, miesiąc za miesiącem…
Pewnego dnia stało się coś strasznego. Na wiejskie podwórko wkradła się ZŁOŚĆ. Niespostrzeżenie zapanowała nad każdym mieszkańcem podwórka. Szeptała zwierzątkom niemiłe słówka, namawiała do kłótni. Od tego czasu na podwórku zapanował bałagan i hałas. Zwierzęta kłóciły się ze sobą – świnki wyzywały kózki, kaczki wyzywały kurki, a koniki podstawiały kopytka owieczkom i rżały ze śmiechu, gdy te przewracały się. Nie myślały o tym, że komuś może stać się krzywda. Zapominały o magicznych słowach. Nie potrafiły już bawić się razem, krzyczały na siebie, hałasowały i przestały uśmiechać się do siebie. Były dla siebie niemiłe, co bardzo cieszyło ZŁOŚĆ. Zwierzątka zapomniały również o swoim ogrodzie, o kwiatkach, pięknych jak tęcza, które powoli stawały się coraz brzydsze i już tak nie pachniały.
Wieść o hałaśliwym i skłóconym podwórku rozniosła się po całym świecie i dotarła do dobrej, wiosennej wróżki, która postanowiła pomóc zwaśnionym zwierzętom. Zasmuciła się bardzo ujrzawszy ogródek pełen zwiędniętych kwiatów oraz wykrzywione od złości miny zwierzątek. Czarodziejka prosiła zwierzęta, by zmieniły swoje postępowanie, prosiła ZŁOŚĆ, by ta opuściła wiejskie podwórko i odeszła daleko ,daleko…ale ani zwierzątka, ani ZŁOŚĆ nie słuchały jej. Wtedy wróżka podarowała zwierzętom magiczne pudełko i poprosiła, by złapały w nie ZŁOŚĆ. Zwierzątka bardzo ucieszyły się z prezentu ,ponieważ były już bardzo zmęczone ciągłymi kłótniami. Gdy ZŁOŚĆ spała, złapały ją i włożyły do pudełka. W pudełku Złość zamieniła się w coś miłego i przyjemnego, w coś, co pozwoliło zwierzętom zrozumieć, że o wiele przyjemniejsze jest życie w zgodzie, gdzie nie ma hałasu, kłótni i gdzie panuje przyjaźń…
Na wiejskim podwórku znowu zapanował ład i porządek…
7. Piosenki:
"Stary Donald farmę miał"
" W zagrodzie"
" Dziwne rozmowy"
8. Propozycje pracy plastycznej:
- http://livingonalatte.blogspot.com/2012/07/paper-plate-farm-animals.html?spref=fb
- http://twelvemakesadozen.blogspot.com/2011/11/guest-blogger-birthday-party-by-teach.html
- https://crafts4toddlers.com/20-fun-farm-animal-activities-for-toddlers/
- http://www.preschoolactivities.us/farm-animals-craft-idea-for-kids-2/
9. Kolorowanki:
- https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanki/zwierzeta_domowe/
- http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/tags/zwierzeta-hodowlane
- https://www.preschool-printable-activities.com/farm-animal-coloring-pages.html
Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci,
Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych, życzę przede wszystkim dużo zdrowia, szczęścia, spokoju ducha, aby Was Kochane dzieci zajączek nie ominął oraz mokrego dyngusa.
Niech wam jajeczko dobrze smakuje, zajączek uśmiechem czaruje, króliczek spełni marzenia, wiary, radości, miłości, spełnienia!
Beata Mojsiejewicz
Drogie Tygryski! Niestety, w dalszym ciągu nie możemy się spotkać. Przesyłam Wam kolejne propozycje zadań i zabaw na nadchodzący tydzień oraz życzę Wam udanych przygotowań do Świąt Wielkanocnych.
Wychowawca: Beata Mojsiejewicz
Temat tygodnia: Wielkanoc
Rozmowa na temat nadchodzących świąt Wielkanocnych
Zbliżają się święta… (jakie? – pytanie do dzieci) – WIELKANOCNE.
- Co robi się w czasie gdy zbliża się Wielkanoc?… (pisanki, kraszanki, inne ozdoby)
- Jakie ozdoby? (kurczaki, kartki świąteczne, palmy Wielkanocne)
Opowiadanie pt. „Historia żółtego kurczątka”,
Na wiejskim podwórku, w przytulnym kurniku, mieszkało sobie śliczne kurczątko ze swoją mamą - kurką i tatą - kogutem. Mama kura uczyła je dreptać po podwórku i wygrzebywać pazurkami z ziemi pyszne ziarenka i robaczki. Tata kogut pokazywał, jak trzeba wskakiwać na płot i piać donośnie - kukuryku. Oboje rodzice bardzo kochali swoje maleństwo. Aż nagle, któregoś dnia, a było to wczesną wiosną, kurczątko spostrzegło, ze rodzice nie mają już dla niego tyle czasu.
- Pii, pii... pobaw się ze mną, mamo - prosiło.
- Ko, ko, ko - gdakała kura, nie mam dzisiaj czasu, muszę znieść dużo jajek, ko, ko, ko Wielkanoc już blisko! Pobaw się samo moje Maleństwo.
I kura poszła znosić jajka.
Kurczątko pobiegło do taty koguta.
- Pi, pi... Nudzi mi się...Pobaw się ze mną tatusiu!
- Kukuryku! Nie mam dziś czasu, muszę obudzić gospodynie i ogłosić całemu światu, że Wielkanoc już blisko. Pobaw się samo Maleństwo i kogut wskoczył na płot wołając donośnie - kukuryku!
Obrażone kurczątko poszło w świat. Na łące spotkało baranka.
- Bee, bee dokąd idziesz Maleństwo? Takie małe kurczątka nie powinny oddalać się same od domu, bee...
- Pi, pi... Przez tę Wielkanoc nikt nie ma dla mnie czasu. Komu w ogóle potrzebne są te Święta?
- Jak to, bee... Nie wiesz? No to posłuchaj:
Święta potrzebne są kwiatom, żeby mogły kolorami przystroić świat.
Święta potrzebne są mamusiom, żeby mogły upiec pyszne wielkanocne ciasta baby i mazurki.
Święta potrzebne są tatusiom, żeby mogli zaczarować jajka w kolorowe pisanki.
Święta potrzebne są też dzieciom, żeby mogły znaleźć prezenty od wielkanocnego zajączka i oblewać się wodą w Lany Poniedziałek.
- Aha! Pi, pi teraz już rozumiem, muszę szybko przeprosić rodziców, że byłem niegrzeczne, a potem pobiegnę sprawdzić, czy wszystko już gotowe do Wielkanocy, pi, pi. Do widzenia baranku!
Rozmowa na temat opowiadania:
- Kto był głównym bohaterem opowiadania?
- Gdzie mieszkało kurczątko i z kim?
- Dlaczego rodzice nie mieli czasu dla kurczątka?
- Co zrobiło kurczątko? Kogo spotkało?
- Komu potrzebne są Święta Wielkanocne?
- Jakie znacie inne zwyczaje Wielkanocne?
Rozmowa na temat przedświątecznych porządków w domach dzieci.
„Kroimy wyrazy” – Zabawa dydaktyczna – dzieci sylabizują (klaszcząc) nazwy wyrazów podanych. Podają liczbę sylab w wyrazie.
WYRAZY związane z świętami wielkanocnymi: Wielkanoc, święta, jajko, pisanki, palma, życzenia, kurczątko, zajączek, baranek.
Zagadki do pana zajączka – rozwiązywanie zagadek (rozwijanie logicznego myślenia):
- Wysyłamy je tym, z którymi nie możemy być w święta, a których darzymy szczególną miłością i sympatią, życząc zdrowych, pogodnych świąt.(kartki świąteczne)
- Święcimy je na tydzień przed Wielkanocą.Są barwne, kolorowe zrobione z gałązek wierzby, bazi lub sztucznych kwiatów.(palma wielkanocna)
- Może być migdałowa, piaskowa, lukrowana z rodzynkami a każda zapachem kusi. (babka)
- Przeważnie jest biały i na stole leży.Kładą na nim sztućce, stawiają talerze (obrus)
- Jak się nazywa jajko malowane co na Wielkanoc się przydaje. (pisanka)
-Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą. Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą (kurczątka)
-Upleciony ze słomy, wikliny chętnie nosi owoce, jarzyny. Grzyby też z lasu przyniesie oraz pisanki i baranka poniesie czasem. (koszyk)
-Ma długie uszy futerko puszyste. Ze smakiem chrupie marchewkę i sałaty listek. (zając)
Słuchanie wiersza J. Kaczanowskiej Wielkanoc:
W wielkanocnym koszyczku,
przystrojonym pięknie,
kłóciły się pisanki
o najlepsze miejsce.
Każda chciała spoczywać
tuż obok rzeżuchy.
zielonej i puszystej
jak miękkie poduchy.
Wtem do akcji wkroczył
Cukrowy baranek,
zjadł zieloną rzeżuchę,
przerwał spór pisanek.
Rozmowa na temat wiersza:
Zapoznanie z piosenką „Trzy kurki”.
https://www.youtube.com/watch?v=kjsQMae37dA
Rozmowa na temat treści piosenki:
- Ile było kurek?
- Jak szły kurki?
- Co to znaczy, że szły „gęsiego”?
- Podnieś prawą rękę w górę, a teraz pokaż lewą rękę.
- W którą stronę idą kurki?
Ćwiczenie relaksacyjne - masażyk .
Kurki znoszą jajka, a z jajek robimy pisanki. Rodzice wykonują masaż na plecach dzieci.
Stary niedźwiedź mocno śpi i o wielkanocy śni:
Śniła mu się pisaneczka, (rysowanie jajka na plecach
ta co cała jest w kropeczkach, (uderzenia paluszkami - kropki.)
Była też w paseczki, (rysujemy paseczki).
I w wesołe krateczki, (rysujemy krateczkę).
Ta w malutkie ślimaczki, (rysujemy ślimaczki).
I żółciutkie kurczaczki, (rysujemy kurczaczki - kółko, kółko, nóżki, dzióbek).
Cii... wielkanoc - ach to ty! (całymi dłońmi).
Ćwiczenie pamięci wzrokowej.
Rodzic pokazuje obrazek koszyka wielkanocnego z barankiem, jajkami, kurczaczkiem, itd… Dzieci oglądają obrazek. Następnie rodzic zakrywa obrazek i prosi dziecko, żeby powiedziało, co na nim było.
Link do zdjęcia poniżej.
KOLOROWE PISANKI
Wyjaśnienie dzieciom, że są różne sposoby ozdabiania jajek.
Kraszanka(najpierw farbowana, potem wydrapywane wzorki)
Pisanka (najpierw pokrywana rysunkiem, korzystając z wosku lub kredek świecowych, a potem farbowana). Wyjaśnienie wątpliwości, demonstrowanie odpowiednich pisanek.
Inne sposoby zdobienia jajek wielkanocnych (owijanie sznurkiem, oklejanie bibułą oklejanie koronką, malowanie farbami plakatowymi, oklejanie wycinanką).
Oto pomysły na pracę plastyczną:
https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/03/wielkanocne-prace-plastyczne/
Kurczaczek z rolki
https://eduzabawy.com/kreatywnie-z-dzieckiem/joanna-lewandowska/kurczaczek-z-rolki/
Kreatywne pomysły dla dzieci na zajączka wielkanocnego
https://www.youtube.com/watch?v=RodXic0G-SE
Wielkanocne kolorowanki do wydruku
https://www.e-kolorowanki.eu/wielkanoc-kolorowanki/
Drogie Tygryski,
dużymi krokami zbliżają się Święta Wielkanocne dlatego przesyłam Wam dwa linki, w pierwszym możecie posłuchać słówek związanych z zajączkiem i świętami wielkanocnymi w języku niemieckim, a w drugim posłuchać i potańczyć z zajączkiem.
Życzę Wam i Waszym Rodzicom zdrowych Świąt Wielkanocnych. Frohe Ostern !
https://www.youtube.com/watch?v=ZYhM7XA-zX0
https://www.youtube.com/watch?v=ms6xmbajAWE
Pozdrawiam serdecznie
Patrycja Henke
Witajcie Kochani
Mam dla Was kilka propozycji do wykorzystania podczas zabaw w domu.
Pozdrawiam Was serdecznie i odliczam z niecierpliwością czas, w którym ponownie się spotkamy. Każdego tygodnia będę zamieszczała treści, które na dany tydzień są przeznaczone.
UWAGA !!!
Jeśli wykonacie własnoręcznie ozdobę wielkanocną, poproście rodziców, aby zrobili zdjęcie i prześlijcie je na poniższy adres: , do dnia 05.04.2020r.
Raz śnieg pada,
a raz deszczyk.
Na jeziorze
lód już trzeszczy.
Błękit nieba
lśni w kałuży,
bałwan w słońcu
oczy mruży.
- Koniec zimy.
Przerwa.
Dzwonek.
- To nie dzwonek,
to skowronek!
Pytania do wiersza:
- Jaka pogoda jest w marcu?
- Co robi bałwan?
- Czyj głos przypomina dźwięk dzwonka?
Przypomnienie przysłów związanych z marcem – wyjaśnienie ich znaczenia.
W marcu, jak w garncu.
Marcowa pogoda – raz słonko, raz woda.
(Wyjaśnienie znaczenia przysłów – pogoda marcowa jest kapryśna, w ciągu dnia może padać śnieg, Świecić słońce, wiać wiatr...)
Wykonanie papierowego słoneczka.
Zapoznanie ze sposobem wykonania prac:
· wycięcie z żółtego kartonu dwóch kół (narysowanych na kartonie),
· wycięcie trójkątów równoramiennych narysowanych na żółtym kartonie,
· naklejenie trójkątów na jedno koło,
· naklejenie drugiego koła na pierwsze koło tak, aby zakryć końcówki trójkątów,
· dorysowanie mazakami buzi, oczu, nosa.
Wiosna - pierwsze oznaki w przyrodzie - film edukacyjny dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY
ZAGADKI:
Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy.
Zimą grzeje słabo, latem z całej mocy.
/ SŁOŃCE/
Jaka to pierzynka biała, nie z pierza, ale z wody powstała?
Płynie po niebie, znasz ją i wiesz, że gdy jest ciemna,
Będzie z niej padał deszcz.
/CHMURA/
Nie deszcz i nie grad, pada z nieba, bieli świat.
Biały jest jak mąka, albo drobna kasza
Gdy zaściele ziemię na sanki zaprasza.
/ŚNIEG/
Co to jest odgadnij!
Pada z chmury na dół.
Jest tylko na dworze. Suchy być nie może!
/DESZCZ/
Jasny zygzak na ciemnym niebie,
Może podczas burzy przestraszyć i ciebie!
/PIORUN, BŁYSKAWICA/
Szumi, gwiżdże, czasem gna. Skąd i dokąd? Kto go zna?
Dmucha, szarpie, czasem rwie. Po co? Za co? Kto go wie?
/WIATR/
Zabawa z elementem skoku- Uwaga! Bocian!
Dzieci- żabki-skaczą po pokoju- łące. Na hasło Uwaga! Bocian!- zatrzymują się przez chwilę w bezruchu.
Oglądanie zdjęcia bociana. Omawianie jego wyglądu ( zdjęcie bociana rodzice mogą pokazać za pomocą strony internetowej )
https://cdn.pixabay.com/photo/2018/08/26/14/36/white-stork-3632425_960_720.jpg
Słuchanie piosenki ,,Bociek"
https://www.youtube.com/watch?v=hBrWJCFugRU
Masaż relaksacyjny na plecach (rodzice wykonują dzieciom, a następnie zmiana- dziecko robi masażyk)
„Spacer biedronki”
Biedroneczka mała po trawce biegała. - delikatnie poruszają palcami w różnych kierunkach,
Nóżkami tupała, - naprzemiennie uderzają w plecy otwartymi dłońmi,
rączkami machała. - masują je obiema rękami,
Potem się ślizgała - przesuwają zewnętrzną stroną dłoni do góry,
do góry i w dół. - wewnętrzną w dół,
W kółko się kręciła - rysują rękami koła w przeciwnych kierunkach,
i piłką bawiła. - delikatnie uderzają pięściami,
Gdy deszcz zaczął padać, -stukają palcami wskazującymi z góry na dół,
pod listkiem się skryła - rysują obiema rękami kształt liścia,
i bardzo zmęczona spać się położyła.- przesuwają złączone dłonie w jedną i w drugą stronę.
Rozmowa pod hasłem Co zmieniło się za oknem?
Wykonanie pracy plastycznej WIOSENNE KOTKI:
Kolorowe kartki z bloku technicznego, farba brązowa, pędzel, klej, nożyczki, pestki dyni( zamiast pestek może być również wata lub plastelina). Dzieci z pomocą rodziców malują gałązki wiosennej wierzby, a następnie doklejają do nich bazie wykonane z waty, pestek dyni bądź plasteliny. Następnie dzieci przeliczają bazie na każdej gałązce.
Drodzy Rodzice, kochane Dzieci
przesyłam krótki wierszyk z języka niemieckiego o wiośnie
(der Frühling)
oraz link do piosenek, przy których mogą Wasze pociechy potańczyć i pośpiewać.
Pozdrawiam serdecznie
Patrycja Henke
Plups
Plups, endlich stossen sie aus dem Boden,
die Blumen mit den grossen Ohren.
Und die Bienchen sausen um sie herum:
Suche Landeplatz brumm, brumm, brumm!
https://www.youtube.com/watch?v=DBOxXxdg5yQ