Koncepcja Pracy Przedszkola
Koncepcja Pracy
2017 -2022
Program rozwoju Publicznego Przedszkola w Chróścicach
I. Charakterystyka przedszkola
Publiczne Przedszkole w Chróścicach mieści się w Gminie Dobrzeń Wielki. Nowoczesny budynek mieści cztery grupy, które prowadzone są przez wykwalifikowanych i życzliwych nauczycieli – pedagogów pracujących w oparciu o najnowsze osiągnięcia w zakresie dydaktyki wychowania przedszkolnego.
Przedszkole w Chróścicach zapewnia wszechstronny, bezpieczny i radosny rozwój dzieci w wieku od 2,5 roku do 6 lat. Traktujemy każde dziecko w sposób indywidualny i podmiotowy.
Dokładamy wszelkich starań, by nasze pociechy rozwijały się w atmosferze ciepła, zrozumienia i szacunku. Kształtujemy w nich poczucie własnej wartości i akceptacji. Wdrażamy do wyrażania emocji, do przeżywania sukcesów i do radzenia sobie z porażkami.
Realizujemy ciekawy program dydaktyczno-wychowawczy, dzięki któremu nasze przedszkolaki zdobywają wiedzę oraz umiejętności niezbędne w radzeniu sobie z otaczającą je rzeczywistością szkolną oraz w życiu dorosłym.
W pracy wychowawczo dydaktycznej preferujemy otwarty styl pracy i aktywne metody, tworzymy sytuacje dydaktyczne, które korelują z potrzebami dzieci o różnych potrzebach edukacyjnych i wyzwalają potencjał twórczy.
Zapewniamy dzieciom wszechstronne warunki do łączenia różnych form aktywności poprzez wspieranie ich działań twórczych.
Rozbudzamy i rozwijamy u naszych przedszkolaków świadomość przyrodniczą i zdrowotną oraz dbamy, by funkcjonowały w zgodzie z zasadami etyki ekologicznej.
Pełnimy funkcję integrującą działania rodziców. Wspieramy ich swoją wiedzą i doświadczeniem, szanując jednocześnie ich kompetencje.
II. Wizja placówki
Przedszkole przyjazne dziecku, rodzicom, środowisku.
Miejsce radosnej zabawy i bezpiecznego poznawania świata.
Gwarancja sukcesu na starcie w dorosłość.
III. Misja placówki
Ideą działania naszego przedszkola jest skoncentrowanie się na
indywidualnym rozwoju dziecka, z uwzględnieniem jego aktywności w
sferze zdrowotnej, fizycznej, poznawczej, emocjonalnej i społecznej.
Jesteśmy placówką otwartą na potrzeby i zainteresowania dziecka.
Wspieramy jego aktywność i kreatywność, pomagamy w rozwoju jego talentów,
wspieramy w pokonywaniu trudności i barier.
Promujemy zdrowy i aktywny tryb życia, w zgodzie z sobą i środowiskiem.
IV. KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
Nasze przedszkole to miejsce, w którym panuje pozytywny klimat emocjonalny
– dzieci chętnie do nas przychodzą i znakomicie się tu czują.
Zapewniamy dobrze zorganizowane, atrakcyjne zajęcia w bogato
wyposażonym, estetycznym i bezpiecznym otoczeniu.
Nasze przedszkole zabiega o partnerstwo z rodziną w wychowaniu dziecka, oraz współpracą ze środowiskiem lokalnym celem lepszego i bogatszego rozwoju dziecka.
1.Dziecko w naszym przedszkolu:
· czuje się bezpiecznie, jest optymistyczne, wesołe, otwarte,
· jest akceptowane takie, jakie jest,
· ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces,
· jest ciekawe poznawczo i aktywne twórczo, kreatywne, chętnie podejmuje
· nowe wyzwania,
· uczy się dostrzegać swoje mocne strony, buduje pozytywny obraz samego
· siebie,
· uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi, współpracować z innymi,
· poznaje swoje prawa i obowiązki,
· osiąga dojrzałość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą z
· powodzeniem rozpoczęcie nauki w szkole.
2.Rodzice w naszym przedszkolu:
· otrzymują rzetelną i obiektywną informację o postępach i niepowodzeniach dziecka,
· współpracują z nauczycielami,
· otrzymują pomoc specjalistów,
· wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola,
· aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola,
· są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.
3.Nauczyciele w naszym przedszkolu:
· są aktywni i twórczy, innowacyjni, zaangażowani w pracę przedszkola,
· dyspozycyjni i taktowni,
· wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i
· uzdolnienia, obserwują i oceniają jego rozwój,
· współpracują z zespołem, rodzicami i środowiskiem lokalnym,
· pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz
· poszukują partnerów i przyjaciół przedszkola,
· aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowym i
· dokumentami placówki,
· stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i realizują własne programy, projekty edukacyjne,
innowacje pedagogiczne, dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola,
· doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe,
· wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi
· nauczycielami, monitorują efektywność własnej praccy
V. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz
innej działalności statutowej przedszkola
1.Cele i zadania
· Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
· Działania przedszkola nastawione są na twórczy rozwój dzieci, nabywanie
· przez nie wiadomości i umiejętności poprzez działanie i doświadczanie.
2. Procesy zachodzące w przedszkolu
· W przedszkolu opracowana i wdrożona jest oferta zajęć zawierająca
nowatorskie rozwiązania i formy pracy z dzieckiem.
· Przedszkole zapewnia każdemu dziecku możliwości realizacji własnych pasji,
zainteresowań.
· W przedszkolu opracowano system diagnozowania wiadomości, umiejętności
i możliwości dzieci. Dzieciom udzielana jest pomoc w wyrównaniu szans
· edukacyjnych i rozwoju w ich własnym tempie.
3. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym
· Przedszkole współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w
· środowisku.
· W przedszkolu wypracowane zostały zasady działania w zakresie współpracy
z rodzicami i wzmacniania ich ról.
· Absolwenci przedszkola są dobrze przygotowani do dalszej edukacji.
· Działalność przedszkola promowana jest w środowisku.
4. Zarządzanie przedszkolem
· Praca nauczycieli oparta jest na realizacji wspólnych działań i celów
zawartych w koncepcji pracy przedszkola. Nauczyciele planują działania,
rozwiązują problemy i doskonalą metody i formy pracy.
· Dyrektor jest kreatywny i konsekwentny w działaniu, preferuje nowatorskie
metody pracy z dziećmi.
· Warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiają realizowanie przyjętych
programów i projektów, sprzyjają zabawie, doświadczaniu i wypoczynkowi.
V. Kierunki realizacji koncepcji pracy
· Promocja zdrowia i ekologia
- Rozwijanie zdolności językowych - Dwujęzyczne dzieci
- Kodowanie za pan brat - rozwijanie logicznego myślenia
· Rozwijanie uzdolnień - wprowadzenie w świat doświadczeń i eksperymentów
· Edukacja przez sztukę
· Wykorzystywanie nowoczesnych metod i środków edukacji
VI. Wskaźniki efektywności koncepcji – kryteria sukcesu
· poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola o elementy nowatorskie i
innowacyjne,
· wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci,
· wzrost efektywności pracy nauczycieli, dobra współpraca w zespole,
· zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem,
· zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej przedszkola, dobra opinia o
· działalności przedszkola,
· zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole,
· upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku,
· prowadzenie skutecznej polityki kadrowej,
· wzrost motywacji i zadowolenia personelu z dobrze spełnionego obowiązku,
· stałe wzbogacanie bazy przedszkola o nowoczesne pomoce dydaktyczne,
· multimedia.
VII. Model absolwenta
Nasz absolwent jest:
· dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
· wykazuje motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego, rozwija swoje talenty,
· jest aktywny, samodzielny, twórczy i otwarty,
· jest wrażliwy estetycznie, zna zasady kultury, normy współżycia społecznego i zachowania,
· ma pozytywny obraz własnego „ja”,
· umie wyrażać i kontrolować swoje emocje, umie radzić sobie w sytuacjach trudnych,
· stosuje zasady bezpieczeństwa, higieny, dbałości o własne zdrowie i
sprawność fizyczną,
· ma bogatą wiedzę o środowisku, jego zasobach i ich ochronie,
· odróżnia dobro od zła, jest tolerancyjny, chętnie współpracuje z innymi
ludźmi, respektuje ich prawa,
· ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.
VIII. Elementy składowe Programu Rozwoju
Niniejszy Plan Rozwoju ukierunkowany jest na zapewnienie wszechstronnego rozwoju dziecka, a zwłaszcza rozwoju zdrowotnego, fizycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego. Przedszkole jest placówką otwartą i przyjazną dla dzieci i ich rodziców. Pragniemy wychować człowieka twórczego, optymistę, nastawionego na osiąganie sukcesów na miarę swoich możliwości, promować w środowisku lokalnym osiągnięcia przedszkola i naszych wychowanków, a także wychowanie przedszkolne i jego znaczenie, doskonalić rozwój zawodowy i osobowość każdego nauczyciela.
Szczegółowe cele, zadania i zamierzenia pracy przedszkola zawarte są w programach wspomagających działania wychowawczo-dydaktyczne:
· Programie adaptacyjnym
- Programie wychowawczym
· Planie współpracy z rodzicami i środowiskiem
· Rocznym Planie Pracy Publicznego Przedszkola w Chróścicach
Dokumenty te są integralną częścią Planu Rozwoju Przedszkola , są z nim spójne i modyfikowana w miarę potrzeb.
Plan Pracy Publicznego Przedszkola w Chróścicach na rok szkolny
2017-2018
I. "Eksperymenty optymistycznego przedszkolaka"
II. "Kodowanie jako wprowadzenie w świat informatyki i logicznego myślenia"
2018-2019
I „Kocham moją ojczyznę - zabawy z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości”
II „Super programowanie na dywanie z robotem PHONEM”